Jump to content
  • Pinned
    psycholog Joanna Cholewa
    psycholog Joanna Cholewa

    Poczucie własnej wartości u kobiety - psycholog online

    Autorka tekstu: psycholog Joanna Cholewa

    Każdy człowiek uczy się poprzez doświadczenie (C. Rogers), a kobieta lubi zmiany, zwłaszcza te, które dotyczą wyglądu zewnętrznego. Atrakcyjny wygląd jest wizytówką kobiety, a jego doświadczanie jest widoczne na różnych etapach życia. Zarówno młoda dziewczyna jak i dojrzała pani koncentrują się często na swoich cechach zewnętrznych.

    Już w okresie adolescencji (okres dojrzewania) pojawiają się pierwsze sygnały świadczące o tym, w jaki sposób kobieta postrzega swoje ciało. W tym samym czasie kształtują się jej samoocena oraz poczucie własnej wartości. Pierwsze oznaki kobiecości, zmiany hormonalne często wywołują burzę emocjonalną, która dotyczy poszczególnych części ciała. To w jaki sposób postrzegają ciało kobiece inni wpływa na jej samoocenę. Spoglądanie w lustro, ocena zmian jakie następują oraz warunki środowiskowe (otoczenie) mogą sprawić to, w jaki sposób kobieta zacznie o sobie myśleć. 
     


    Najczęściej kobiety porównują swój wygląd do wyidealizowanych obrazów modelek, które mają cechy najczęściej występujące w mediach takie jak: szczupła sylwetka, płaski brzuch, duże piersi, długie nogi. Problemy z samooceną pojawiają się, gdy kobieta zauważa spore różnice w jej wyglądzie w porównaniu do „ideału”. W tej sytuacji zaczynają się spore huśtawki nastrojów, próby nadmiernego odchudzania się, które nie zawsze kończą się efektywnym wynikiem. Motywacja do zmiany sylwetki opiera się wyłącznie na nierealistycznym planowaniu zbliżenia własnego wyglądu do wyglądu kobiet na wyretuszowanych zdjęciach. 

    Co można zrobić w tej sytuacji?

    Nasze kobiece doświadczenia dotyczące wyglądu pozwalają na wyciagnięcie odpowiednich wniosków na temat tego jak sobie radzić ze swoją samooceną oraz nie utracić poczucia własnej wartości na tym etapie starań o piękny wizerunek.

    Zaprojektowanie własnego ciała

    Projekcja swojego ciała na podstawie realnych możliwości pozwoli na zbudowanie poczucia atrakcyjności. Przede wszystkim warto zrozumieć, że każda z nas jest tak naprawdę inna. A zdjęcia i filmy z modelkami są tylko wytworem świata fotografii. Gdyby można było te same osoby zobaczyć na żywo z pewnością można by było zauważyć pewne niedoskonałości.
    Każda kobieta ma trochę inny kształt, sylwetkę, wzrost. Należy spojrzeć na siebie mniej krytycznie, bardziej z szacunkiem i miłością. Najpierw trzeba pokochać swój wygląd, by móc ocenić, co można w nim zmienić.

    Ocena swoich potrzeb

    Potrzeby każdej kobiety dotyczą przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa oraz poczucia atrakcyjności, co wiąże się też z potrzebami przynależności. Pomimo tego, że poczucie przynależności w obecnych czasach dotyczy nie tylko posiadanie partnera ale również potrzeby spędzania czasu z ludźmi, z którymi kobieta poczuje się spełniona. Wszakże wygląd i atrakcyjność należy do szerokiego spektrum działalności kobiety to należy ocenić, które z tych potrzeb są priorytetowe. Najczęściej to jest macierzyństwo, kariera, dobry związek, wartości materialne i niematerialne (kulturowe).

    Warto zdecydować jakie potrzeby są najważniejsze i stanowią szczyt celu, do którego należy dotrzeć.
    Pierwsze miejsce jest dla potrzeb fizjologicznych, drugie dla poczucia bezpieczeństwa, które ma dla kobiety kluczowe znaczenie, trzecie to przynależność do kogoś, np. mężczyzny lub grupy społecznej (przyjaciele, grupy wsparcia) razem z czwartym miejscem dla potrzeb uznania i pochwał, piąte miejsce zaś zajmuje samorealizacja, czyli osiąganie sukcesów, edukacja, samorozwój.
     
    Można zwrócić uwagę na dwa ostatnie szczeble piramidy Maslowa, bowiem potrzeby te kształtują kobiecy styl życia. 
    W tej sytuacji należy popracować nad poczuciem własnej wartości, znaleźć rozwiązania dotyczące wyglądu, docenić siebie i swoje starania a następnie rozpocząć pracę nad sobą oraz samorealizacją. 

    Na pierwszym miejscu należy postawić swoje samopoczucie, kiedy zmieniamy zdanie na swój temat czujemy się lepiej. Dlatego warto powtarzać sobie: „Jestem atrakcyjna”, „Kocham swoje ciało”, „Dobrze się z tym czuję”.

    Samorealizacja może dotyczyć zarówno kariery jak i spędzanie czasu wolnego na czytaniu książek motywacyjnych, uczestnictwo w warsztatach czy spotkaniach w grupach wsparcia, doskonaleniu swoich umiejętności czy wiedzy na szkoleniach wybierając tematykę pewności siebie. Bardzo ważne, by zaspokajanie tych potrzeb przynosiło ulgę oraz spokój wewnętrzny.

    Doskonalenie swoich emocji

    Wygląd zewnętrzny sprawia, że czasem czujemy się lepiej, a czasem gorzej. Lepiej oznacza świetny nastrój, radość, spełnienie celów, pragnienie realizacji planów, wysoka motywacja do działania, pozytywne myślenie na swój temat. 

    Gorzej się czujemy, gdy zaczynamy na siebie patrzeć zbyt krytycznie, czasem nam się nie powiedzie w pracy, mamy bardziej stresujący dzień, nie mamy ochoty na dalsze działania, negatywnie myślimy o sobie i nie potrafimy się skoncentrować na sobie. Najczęściej popadamy we frustrację również, gdy zaczynamy porównywać się do innych kobiet, które mają to, czego my byśmy chciały.

    Dlaczego tak się dzieje?

    Tak działają nasze emocje, jak u każdej kobiety. Gdy jesteśmy w dobrym nastroju wszystko nam przychodzi łatwiej, a gdy mamy zły nastrój wszystko wydaje nam się trudne do zrealizowania.

    W tej sytuacji należy się zatrzymać na chwilę, by zacząć kontrolować odczuwanie naszych emocji i sposób ich wyrażania. Powstrzymywanie się od samokrytyki oraz myślenie, że radość sprawia nam komplement lub pochwała można zacząć chwalić siebie za wygląd, np. „W tym wyglądam świetnie”, „Dzisiaj mam piękny makijaż”, „Lubię swój wygląd”, „Dzisiaj będę miała fajny dzień”.
    Można zatrzymać się na chwilę, zacząć dzień od radosnego spojrzenia na świat, na siebie, zaplanować go wcześniej a pod koniec dnia zweryfikować, co się udało i jaki będzie następny. 

    To samo dotyczy wyglądu. Spojrzenie w lustro na siebie z uśmiechem, podziwianie się w ciągu dnia, powtarzanie sobie pochlebstw w myślach może pomóc w doskonaleniu naszych pozytywnych emocji.

    Budowanie pewności siebie

    Zwieńczeniem pracy nad pozytywnym myśleniem o sobie jest zbudowanie pewności siebie, która wynika z prawidłowej samooceny. 
    Pewność siebie dotyczy swoich osiągnięć zawodowych, osiągnięć naukowych, relacji z innymi ludźmi a także wyglądu.

    Pewność vs niepewność siebie

    Czym jest pewność siebie? To na pewno przekonanie o tym, że zdobyte doświadczenia czy wiedza oraz pozytywne aspekty dotyczące wyglądu są przez nas osiągnięte i mamy odpowiednią  umiejętność ich zaprezentowania. Sposób prezentacji to przede wszystkim okazywania emocji radości i dumy a także zachowania spokoju i stanowczości. Niepewność siebie to przeciwieństwo, które przedstawia nerwowość w działaniu, prezentuje lęk i strach oraz czasem gniew. 

    Pewność siebie traktowana jest jako wartościowa cecha, która określa się człowieka o wysokim poczuciu własnej wartości, który wie czego chce. U kobiety jest to atut, który przekłada się na sposób okazywania podziwu nad własnym ciałem oraz swoimi osiągnięciami.

    Gdy jesteśmy pewne siebie to widać na zewnątrz, emanujemy dobrą energią i przyciągamy ludzi do siebie, to dominuje znacznie nad naszym wyglądem. Możemy czuć się gorzej ale, gdy cały czas nie tracimy wiary we własne siły możemy zyskać bardzo wiele i to nam pomaga w zdobywaniu sukcesów zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym.

    Autorka tekstu: psycholog Joanna Cholewa

    SKOCZ DO: 
    Księgarnia >>>> | Apteka >>>> | Uroda >>>> | Sport >>>> | Dziecięce >>>> | Moda >>>>

    • Jestem za to wdzięczny 1



    User Feedback

    Recommended Comments



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 3 Guests (See full list)

    • There are no registered users currently online
  • Psycholog online

  • Polski psycholog online - Psychoterapia przez Skype Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Hiszpania

  • Psycholog przez Skype  |  Darmowa porada przez forum
    Gabinet Ocal Siebie to internetowa klinika psychologiczna, w której panuje ciepła, rodzinna atmosfera. Więcej... 

    psycholog Rafał Marcin Olszak



  • Forum psychologiczne

    • Dziękuję Ci. Jestem wdzięczna za te słowa - jakoś mi pomogły. Będę do tego wracać w trudnych chwilach. Pozdrawiam Cię, Robkonie
    • Hej Kiniak. Musisz to wszystko przemyśleć. Wszystkie za i przeciw. Ja na razie jestem z żoną. Ale nie wiem, czy zawsze tak będzie. Może dojdzie do sytuacji, że się rozstaniemy. Czas pokaże. Odkąd mi powiedziała, zmieniła się. Tak jakby chciała żyć do przodu. Nie chce oglądać się za siebie. Jak twierdzi - błąd życia, głupota, epizod. Ja, chciałbym też iść. Ale zatrzymuję się. Tak jak Ty, wracam. Kinia, uważam, że my w to brniemy niepotrzebnie. Tracimy życie, szarpiemy nerwy. Po co?  Staram się jednak z tym walczyć. Z tym co mnie spotkało. Nie zmienimy przeszłości. Ona pozostanie. Na przyszłość możemy mieć wpływ. Nie stąpajmy po cienkim lodzie. Zejdźmy na ziemie. Nie możemy mieć tak niskiej samooceny. Zróbmy coś dla siebie. Myślę, a nawet jestem pewien, że na to zasługujemy. Odniosę się do Twojego ostatniego zdania. Obojętnie co zrobimy, zróbmy w końcu coś, aby nam było lepiej, nie wiem - cokolwiek. My też mamy prawo do życia, do miłości, doświadczeń, których nie zaznaliśmy, albo do których mieliśmy inne oczekiwania. Udręczanie się nic nie pomoże, wręcz przeciwnie - jak napisałaś - ciągnie nas w dół. Nie warto. Otwórzmy oczy na życie. Jestem wręcz pewien, że naszych partnerów nie obchodzi ci o "tym" myśliwy. Dla nich jest - o stało się, to nie koniec świata, itd... I tutaj jest klucz. Jeżeli było ich ta to stać i mieli nas tyle czasu w d..., to (słyszałem taki fajny wyraz) - wylogujmy. Nie pokazujmy, że to nas tak boli. Zachowujmy się tak, jakbyśmy to mieli gdzieś. Wylogujmy. Kinia - po prostu - wyloguj.  
    • Robkon, odniosę się tylko do części Twojej wypowiedzi - ,,Chciałem być kochany, chyba nie wyszło. Chciałem być nie zdradzony i tutaj też mi nie wyszło. Przegrałem". Rozumiem Twoją perspektywę, bo czuję tak samo i myślę w takich samych kategoriach. Dosłownie to samo słyszę w swojej głowie każdego dnia. I czuję żal, że już nie doświadczę prawdziwej miłości, że moje pragnienia się nie spełnią, że moje życie jest puste, oszukane. Tylko jak to napisałeś, to uświadomiłam sobie, że totalnie uzależniamy swoje szczęście od rzeczy, na które nie mamy wpływu. Wyobraziliśmy sobie, jak byśmy chcieli, żeby wyglądały pewnie rzeczy w naszym życiu, wyidealizowaliśmy je sobie, kurczowo się tego trzymamy i pogrążamy się w samozagładzie, samemu odbierając sobie prawo do szczęścia, kiedy nasze oczekiwania nie zostały zrealizowane. Oczywiście, podtrzymuję - zostaliśmy skrzywdzeni, my byliśmy w porządku, ale właśnie - zamiast trzymać swoją samoocenę wysoko, bo jednak bylismy, jak to ująłeś, honorowi, ja dodam - moralni, to jednak lecimy w dół. Może w tym też warto szukać pocieszenia? 
  •  

  • Szkolenia dla firm

    Gabinet Ocal Siebie oferuje szkolenia dla firm poświęcone higienie psychicznej pracowników. Oferta przygotowywana jest indywidualnie w zależności od liczby uczestników, zakresu szkolenia oraz budżetu. Nasz zespół proponuje szeroki wachlarz rozwiązań. Skontaktuj się z nami poprzez e-mail, aby otrzymać więcej informacji.

  • Blogs

×
×
  • Create New...

Important Information

Używając strony akceptuje się Terms of Use, zwłaszcza wykorzystanie plików cookies.