Psychologia mediów stara się niekiedy udzielić odpowiedzi na pytanie, dlaczego media kłamią. Zwykle czynią to w celu wspierania określanych grup interesów (w tym grupy własnej), z czego w taki czy inny sposób w perspektywie czasu mogą uzyskać korzyści (prawne, finansowe, wizerunkowe). Nie bez znaczenia jest również fakt, że kłamstwo jest w wielu wypadkach bezkarne.
Prawo prasowe wymaga głębokiej reformy.
Dopiero kary bezwzględnego więzienia za kłamstwa mogą skłonić dziennikarzy do zaniechania takich praktyk. Powinny też być krańcowo wysokie kary finansowe (na poziomie nie niższym niż 30% rocznego dochodu) dla mediów, które dopuszczają się takich działań, zaś radiu i telewizji musi grozić utrata koncesji za kłamanie. Aktualnie konsekwencje kłamania mediów bywają w wielu wypadkach żadne lub nikłe, więc okłamywanie społeczeństwa odbywa się w najlepsze. Wysokie kary miałyby działanie prewencyjne, każdy dziennikarz zastanowiłby się poważnie przed publikacją kłamstwa, gdyby musiał liczyć się z bardzo dolegliwymi następstwami takiego postępowania.
Media miały chronić przed nierzetelnymi politykami, a kto ochroni nas przed mediami?
Obecne rozwiązania prawne, mające bronić społeczeństwo przed kłamstwem w mediach, ocenić należy jako dalece niewystarczające. Gdyby były odpowiednio skuteczne, nie słyszelibyśmy o kłamstwach mediów tak często. Powstają wręcz programy telewizyjne i pomniejsze inicjatywy skupiające się na przykładach kłamstw, manipulacji, nierzetelnych publikacji medialnych. Dobitnie pokazuje to, jaka jest kondycja prawdy w mediach, którym obecnie nigdy nie można ufać.
Czy media stoją jeszcze po stronie prawdy, czy już tylko po stronie grup interesów?
Mówi się o zapaści polskiego dziennikarstwa. O tym, że zamiast prezentować rzetelne treści, coraz częściej odbiorców naraża się na kontakt z materiałami pozostawiającymi wiele do życzenie – utworzonymi naprędce, niskim kosztem lub na potrzeby wspierania jakiejś ideologicznej linii programowej albo partii politycznej. Wskazuje się też powszechność fragmentacji przekazu jak również szalenie wybiórczy dobór tematów, omijanie wątków niewygodnych, nieprzystających do tego, co dla danej korporacji medialnej mogłoby być korzystne.
Polacy chcą prawdy od mediów, ale często nie mają jak tego skutecznie egzekwować.
Prawo prasowe musi zostać zmienione, reforma jest absolutnie niezbędna i pilna, więc powinna być sprawą priorytetową. Każdy dzień zwłoki naraża społeczeństwo na kłamstwa medialne, co stanowi realne zagrożenie dla demokracji. Człowiek źle poinformowany może podejmować niesłuszne decyzje między innymi podczas wyborów. Reforma prawa prasowego jest szczególnie ważna również z powodu rozprzestrzeniających się ideologii pogardy i nienawiści ze względu na płeć i nasilania się działań tub propagandowych, które je szerzą przy jednoczesnym zakłamywaniu rzeczywistości, stosowaniu kultury anulowania i skandalizacji w celu zwalczania każdego, kto ośmiela się protestować. Siła kłamstwa bywa przemożna i fatalna w skutkach.
To trzeba zobaczyć:
Przeczytaj też:
skandalizacja jako narzędzie zwalczania oponentów ideologii
inżynieria społeczna w mediach
Natalia Janoszek w ogniu krytyki Krzysztofa Stanowskiego
walka o równouprawnienie a marketing
feminizm kontra reszta świata
SKOCZ DO:
Księgarnia >>>> | Apteka >>>> | Uroda >>>> | Sport >>>> | Dziecięce >>>> | Moda >>>>
Recommended Comments
There are no comments to display.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.