Skocz do zawartości
  • psycholog-online-skype-6.jpg

  • psycholog Rafał Olszak
    psycholog Rafał Olszak

    Psycholog online: depresja a poszukiwanie pozytywnych emocji

    Cytat

    „Kiedy masz depresję  i patrzysz na wszystko pesymistycznie, wydaje ci się, że cokolwiek zrobisz, stracisz tylko czas – nie będziesz miał z tego żadnej przyjemności nie poczujesz się wartościowy ani kompetentny. Jedynym sposobem na sprawdzenie, co życie ma ci do zaoferowania, jest przeprowadzenie eksperymenty, który podważy twój pesymizm.”
    - Dr Rober L. Leahy, dyrektor Amerykańskiego Instytutu Terapii Poznawczej w Nowym Jorku. Cytat z książki „Pokonaj depresję, zanim ona pokona ciebie”.

    Cytat

    „To, co robimy, może się wiązać z naszym samopoczuciem. Jeśli prześledzimy moment obniżonego nastroju, przekonamy się, że jesteśmy wówczas bierniejsi i mniej aktywni. Już dawno zauważono, że osoby pogrążone w depresji często przestają robić to, co zazwyczaj sprawiało im przyjemność. Terapie często zalecają więc zwiększenie liczny przyjemnych rzeczy, które robimy w ciągu tygodnia.”
    - Dr Christine Padesky, psycholog kliniczny i dyrektor Centrum Terapii Poznawczej w Kalifornii. Dr Dennis Greenberg, psycholog kliniczny i kierownik Centrum Leczenie Depresji i Zaburzeń Lękowych w Kalifornii. Cytat z książki „Umysł ponad nastrojem”.

    Cytat

    „Aktywacja behawioralna od dawna jest elementem terapii behawioralnych stosowanych w leczeniu depresji i lęku (Martell i in., 2010; Rehm, 1981); została również potwierdzona jej niezależna skuteczność (Cujipers i in., 2007; Sturmey, 2009). Z perspektywy behawioralnej stres można postrzegać jako niezdolność osiągnięcia pozytywnych rezultatów, obniżenie poziomu satysfakcji z ich uzyskania, wzrost liczby doświadczeń budzących awersję lub przypadkowość skutków zachowania. […] Z tego punktu widzenia obniżenie poziomu stresu wymaga: rozpoznania potencjalnych działań przynoszących satysfakcję, podniesienia poziomu osiąganej satysfakcji (np. przez zwiększenie częstotliwości, intensywności lub istotności satysfakcjonujących działań), ograniczenia liczby negatywnych doświadczeń, dostrzegania możliwości kontrolowania rezultatów (nieprzypadkowość). Wiele z tych celów można osiągnąć, planując aktywności i przewidując przyjemność.”
    - Dr Robert L. Leahy, dyrektor Amerykańskiego Instytutu Terapii Poznawczej w Nowym Jorku. Cytat z książki: „Regulacja emocji w psychoterapii”.

    Cytat

    „Jednym z najważniejszych celów wstępnych w przypadku pacjentów z depresją jest planowanie zajęć. Większość z nich wycofuje się przynajmniej z części tych czynności, które wcześniej dawały im poczucie osiągnięć lub przyjemności i podnosiły ich nastrój.”
    - Dr Judith S. Beck, profesor nadzwyczajny psychologii klinicznej na wydziale medycznym Uniwersytetu Pensylwanii. Cytat z książki: „Terapia poznawczo-behawioralna Podstawy i zagadnienia szczegółowe”.

    WPROWADZENIE

    Można metaforycznie powiedzieć, że depresja oducza człowieka dostrzegania pozytywnych aspektów codzienności i jednocześnie szkoli w zwracaniu uwagi na aspekty negatywne. W efekcie człowiek alergicznie reaguje na kolejne dni jawiące mu się jak pasmo przykrości i źródło negatywnych doświadczeń. Aby pozbyć się tej „alergii” a zarazem ponownie zacząć cieszyć się tym, co przyjemne, przede wszystkim najpierw trzeba ponownie opanować sztukę dostrzegania dobrych, przyjemnych i satysfakcjonujących rzeczy, które się przytrafiają. W następnej kolejności warto zacząć samemu organizować codzienność tak, by aktywności owocowały pozytywnymi emocjami.

    Aby sobie w tym pomóc, warto wykonać poniższe dwa zadania.

    ZADANIE 1

    W miarę możliwości proszę na najbliższy tydzień zaplanować przynajmniej kilka choćby drobnych przyjemnych aktywności tygodniowo. Na przykład:

    • spacer po parku lub przynajmniej wyjście trochę się przewietrzyć,
    • wizyta w zoo,
    • wizyta w ogrodzie botanicznym,
    • gra w tenisa bądź wizyta na basenie,
    • planowanie urlopu ze szczegółami lub planowanie atrakcji na weekend,
    • zwiedzanie nowych miejsc w okolicy,
    • wycieczka krajoznawcza,
    • długa kąpiel z pianką,
    • sprzątanie przy głośnej muzyce,
    • masaż,
    • lektura dobrej książki,
    • film w kinie lub online,
    • wizyta w teatrze lub kabarecie,
    • kontemplacja przyrody,
    • dbanie o siebie,
    • głęboka relaksacja (metoda 1, metoda 2),
    • przebieżka po lesie,
    • wyprawa rowerowa,
    • gra w kręgle lub bilard,
    • udanie się na karaoke ze znajomymi,
    • wizyta u fryzjera,
    • opalanie się,
    • kurs tańca,
    • wyjście do restauracji na rzadko spożywany lub ulubiony rodzaj posiłku,
    • samodzielne lub wspólnie z partnerem przygotowanie fantazyjnego posiłku,
    • zmysłowy wieczór z partnerem poprzedzony pójściem na randkę,
    • spotkanie z przyjacielem,
    • wizyta w muzeum,
    • wizyta w galerii sztuki,
    • drobny upominek z galerii handlowej,
    • pójście na imprezę lub spotkanie towarzyskie,
    • pójście na koncert,
    • wizyta u kosmetyczki,
    • spontaniczna przejażdżka samochodem,
    • wyprawa fotograficzna,
    • pisanie bloga przy smacznej kawie w domu lub w kawiarni,
    • trening jogi,
    • trening uważności,
    • medytacja,
    • słuchanie najulubieńszej muzyki np. zawczasu przygotowanej listy utworów,
    • życzliwa rozmowa z kimś nieznajomym lub szczera rozmowa z przyjacielem, krewnym,
    • beztroska drzemka,
    • malowanie obrazu bądź antystresowa kolorowanka,
    • kurs garncarski,
    • udział w grze typu escape the room,
    • udział w grach i zabawach organizowanych przez miejsca spotkań i ośrodki kultury,
    • grillowanie na świeżym powietrzu,
    • paintball,
    • wolontariat,
    • wizyta na siłowni,
    • wycieczka nad jezioro,
    • obejrzenie filmu motywacyjnego na YouTube,
    • planowanie innych przyjemnych aktywności np. używając internetowych serwisów bądź specjalnych aplikacji na smartfon jak Pitu Pitu, inspeve, coigdzie.pl, Going., Briefly),
    • udanie się na spotkanie tematyczne organizowane przez ludzi poprzez serwis meetup.

    Aktywności te mają być przyjemne dla Pana/Pani. To ma być czas dla Pana/Pani. Proszę w zdrowy sposób skupić się na sobie choć nie kosztem innych osób. Proszę unikać aktywności szkodliwych (odpadają więc doraźnie poprawiające humor wysokokaloryczne posiłki, bomby kaloryczne w postaci lodów i innych deserów, alkohol lub inne używki, nadwerężanie się, folgowanie niekorzystnym nawykom itd.).

    ZADANIE 2

    Proszę zaplanować na najbliższy tydzień przynajmniej kilka takich aktywności, które dadzą satysfakcję, choć trochę przybliżą rozwiązanie ewentualnych bieżących problemów; tego typu doświadczenia prawdopodobnie zwiększą poczucie sprawczości, wpływu na własne życie. Mogą to być czynności związane np. ze sferą zawodową, edukacją albo jakieś obowiązki domowe.

    Proszę zanotować sobie to, co się Pani/Panu udało zrobić, i ocenić na ile było przyjemne bądź satysfakcjonujące w skali od 0 do 10.

    • Podoba mi się to 1
    • Jestem za to wdzięczny 1


    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Gość
    Dodaj komentarz...

    ×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

      Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

    ×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

    ×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


  • Polski psycholog online - Psychoterapia przez Skype

    Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Hiszpania

  • Męski blog psychologa

    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 0
      Ludzie mylą przyjście na świat z narodzinami tak samo często jak ciało z osobą. W efekcie przyjmują, że zmaterializowali się podczas opuszczania dróg rodnych matki i tyle wystarczy. Rodzenie się nie sprowadza się do zyskiwania dostępu do mięśni, organów. Nie objawia się krzykiem. Manifestuje w tym, jakie działania podejmuje się z oddaniem, miłością. Kto nigdy nie robi tego, co kocha, nie tylko się nie rodzi, ale wręcz ginie w zarodku.
      Zobacz ten wpis na Facebook.
      CIEKAWOSTKA: Męski blog Refleksje mężczyzny prowadzi psycholog online.
    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 1
      Zdarzają się związki w porównaniu do których mocny dramat czy groźny thriller to mały pikuś. Część tych historii wynika z tego, że weszło się w relację z psychopatą czy psychopatką. Wtedy może być naprawdę grubo. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w następujących podcastach: 
       
       
      CIEKAWOSTKA: Męski blog refleksje mężczyzny prowadzi psycholog online.
    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 0
      Fundamentalnym źródłem kryzysu relacji jest to, że istnieje gigantyczna dysproporcja między tym, ilu ludzi chce być kochanymi, a ilu realnie chce i potrafi kochać. Brakuje objęć dla tych, którym ich potrzeba. Nie wystarcza gestów, nie dość pocałunków, nie ma tyle troski. Na każde słowo, które pragnie się wyrazić, przypada ledwie promil uwagi i zrozumienia. Na każdą emocję przypada jedynie skrawek empatii. Komunikacja jest szczątkowa – niczym okruchy chleba, którymi trudno się nakarmić. Biedując z trudem obdarowujemy, więc tym bardziej ubywa ciepła. Powszednieją sztuczne, wirtualne serca i cyfrowe kciuki w górę. Bliskość udaje pozorowana obecność poprzez bycie na liście znajomych online. Kobiety popadają w desperackie zwracanie na siebie uwagi w toku epatowania seksapilem i lansu, a mężczyźni w prężenie muskułów i chwalenie podbojami lub mamoną. Równia pochyła aż do zatracenia. Przydałoby się więcej prawdziwych więzi, ale choć nie da się ich zamówić przez Internet, ludzie zdają się czekać na odpowiednie powiadomienie...
      Zobacz ten wpis na Facebook.
       
      CIEKAWOSTKA: Męski blog o nazwie Refleksje mężczyzny prowadzony jest przez psychologa online.
    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 0
      Wielu mężczyzn z radością odkrywa, że aby kobietę „mieć” nie musi z nią bez reszty, na serio być. Porównywalna ilość kobiet dochodzi do wniosku, że aby mieć zasoby, czas i potencjał mężczyzny, nie musi z nim naprawdę być na 100%. W efekcie mamy do czynienia z całą masą pozorowanych relacji, fikcyjnych uczuć, pokazówek i trwa jedna wielka maskarada wieńczona zwykle dramatycznym finałem. Cały ten cyrk to naprawdę niezły bajzel, z którego nikt nie wychodzi bez szwanku. Chłopcy i dziewczynki nawet w wieku 30+ udają miłość i bawią się w chowanego ostro wywijając pod konspiracją. Kłamstwo i manipulacja królują, bo ludzie panicznie boją się zobowiązania. Nie chcą wziąć odpowiedzialności za dobro drugiego człowieka. Zatracają się w toksycznym egoizmie, który ostatecznie skazuje ich na samotność, pustkę wewnętrzną, niecelowe życie, brak sensu. Na szczęście są wyjątki - relacje autentycznych, niewyrachowanych ludzi, którzy wkładają w związek całe serca. Coraz mniej liczne wyjątki, niestety.
      Zobacz ten wpis na Facebook.
       
      CIEKAWOSTKA: Męski blog Refleksje mężczyzny prowadzi psycholog online, świadczący usługi jak psychoterapia przez Skype.

Psycholog online

Psychoterapia przez Skype

Internetowa poradnia psychologiczna

Co wyróżnia nasz gabinet

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Używając strony akceptuje się Warunki korzystania z serwisu, zwłaszcza wykorzystanie plików cookies.