Jump to content

Nie daje rady 馃槶


Zaagubiona

Recommended Posts

Witam. Mam 23 lata. W wieku 19lat zosta艂am zgwa艂cona. Po dw贸ch latach od zdarzenia zdecydowa艂am si臋 na terapi臋. (depresja, ptsd, nerwica serca) mia艂am przepracowac traume. Odby艂y si臋 3 sesje, terapeuta przerwa艂a kontynuacj臋 ze wzgl臋du na nowe problemy kt贸re mia艂am i m贸j stan psychiczny i fizyczny. Niestety mam wra偶enie 偶e to nie zosta艂o przerobione, boj臋 si臋 powiedzie膰 terapeutce o tym bo mo偶e to podwa偶y膰 jej kompetencje.. Mo偶e pomy艣li 偶e ju偶 powinnam mie膰 to za sob膮 a ja niestety do tego wracam. Mam teraz powa偶ne problemy zdrowotne i nie umiem si臋 z tym pogodzi膰. Zacz臋艂am pi膰 alkohol cz臋sto. Czasem zdarzy si臋 wzi膮膰 narkotyki. Bior臋 silne leki na m贸j kr臋gos艂up. I czasem popijam alkoholem 偶eby zasn膮膰. Najgorsze ze w snach odzywa si臋 ta trauma. Cz臋sto czuje leki jak id臋 sama. Jestem czujna za bardzo, dziwnie reaguje na pewne sytuacje ze wzgl臋du na przezyty gwa艂t.. Czemu to ci膮gle wraca? Gdy tylko co艣 si臋 przytrafi to moje my艣li wracaj膮 do traumy kt贸ra nadal mnie ci膮偶y. Czemu tak jest? W przesz艂o艣ci ojciec mnie bi艂, pil cz臋sto wi臋c obrywalam. 17lat i si臋 wyprowadzi艂a. Jako艣 to ju偶 zaakceptowa艂am i to nie wraca. A trauma ci膮gle. Co powinnam zrobi膰? Boje si臋 powiedzie膰 terapeutce bo nie wiem co o tym pomy艣li. Ale ja czuj臋 偶e ta trauma nadal odgrywa w moim 偶yciu znaczna rol臋. Nie umiem tego prze偶y膰. Czy to kiedy艣 si臋 sko艅czy? Wiem 偶e wspomnie艅 nie wymaze, ale chcia艂abym funkcjonowa膰 normalnie mimo gwa艂tu, chcia艂abym nie ba膰 si臋 seksu. A ci膮gle mam to w g艂owie i dziwne uczucie w sobie jak pomy艣l臋 o tamtym wydarzeniu. Wcze艣niejsze problemy na mnie nie ci膮偶a, nawet jak o nich pomy艣l臋 to bez 偶adnych emocji jestem, a po gwalcie nie umiem si臋 ogarn膮膰 w 偶yciu, prosz臋 o porad臋 bo nie wiem co robi膰锘縤 jak sobie poradzi膰, do psychologa id臋 21 lutego..聽Chcia艂abym jeszcze doda膰, 偶e do pracy wstaje z trudem. Mam problemy z zoladkiem od dawna i od ponad p贸艂 roku z kr臋gos艂upem. Na urodziny w prezencie dosta艂am chorob臋. Nie mog臋 chodzi膰. Mam du偶y problem z poruszaniem si臋. Kuleje jak siedze lub stoj臋 w miejscu i mam ruszy膰 do przodu. Nie umiem sobie poradzi膰 z t膮 sytuacj膮 i zaakaceptowac tego. Rehabilitacja nie pomaga, do operacji boj膮 si臋 mnie zakwalifikowa膰, jestem ograniczona. Nie mog臋 ta艅czy膰, biegac a kiedy艣 bieganie to by艂a pasja. Ludzie na mnie patrz膮 jak na debila.. Od czerwca nie by艂o dnia bym nie czu艂a b贸lu... Po prostu masakra. Izoluje si臋 od ludzi. Zdarza mi si臋 nie i艣膰 do pracy.. Bo mi wstyd. A przy tym i tak my艣l臋 cz臋艣ciej o traume kt贸ra prze偶y艂am, o tym jaka jestem beznadziejna 偶e niezg艂osi艂am wtedy tego na policj臋 itp, po prostuprze偶ywam to tak jakby by艂o niedawno mimo 偶e psycholog troch臋 mi t艂umaczy艂a kiedy艣 o tym.. Ale jest wiele rzeczy o kt贸rych nieumia艂am opowiedzie膰 odno艣niegwa艂tu.. Jestem zablokowana je艣li chodzi o opowiadanie szczeg贸艂贸w tamtej sytuacji. Nie przechodz膮 mi pewne s艂owa przez gard艂o bo czuje wstyd i ponizenie...聽

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Blog Entries

    • 0 comments
      Cz艂owiek z sercem zbola艂ym z t臋sknoty, opatruje rany wspomnieniami. Mimo 偶a艂oby, orientuje si臋 w stron臋 艣wiat艂a. Otwiera albumy pe艂ne fotografii, kt贸re przedstawiaj膮 szcz臋艣liwe chwile. Patrzy na rozpromienione twarze, szerokie u艣miechy, na b艂yszcz膮ce z rado艣ci oczy, i wierzy, 偶e g艂臋boki sens utraconej mi艂o艣ci pozostaje 偶ywy. Jego obecno艣膰 nigdy go nie opuszcza.聽
      Bogactwo bywa postrzegane jako zbi贸r materialnych d贸br, ale mo偶na tak偶e rozumie膰 je zupe艂nie inaczej. To nie diamenty, z艂oto czy luksusy definiuj膮 poj臋cie szczytowej formy 偶ycia. Bogactwo jest tym, co nosimy w sercu, a nie na ramionach czy w portfelu. Trudno to poj膮膰, kiedy przymiera si臋 g艂odem, ale okazuje si臋, 偶e bywamy na to 艣lepi nawet wtedy, gdy mamy zaspokojone przyziemne potrzeby.聽
      Strata, cho膰 wyciska gorzkie 艂zy, miewa moc otwierania oczu na to, co najwa偶niejsze. 呕a艂oba bywa bolesnym sygna艂em, alarmem nieznosz膮cym sprzeciwu, kt贸ry wprawia nas w stan najwy偶szej gotowo艣ci. Na przek贸r wszystkiemu, domaga si臋 nowych znacze艅, 偶膮daj膮c odpowiedzi na pytania, kt贸re nie by艂y stawiane. Chce aby艣my odkryli to, co nie by艂o okre艣lone, bo sta艂o w cieniu zjawisk pozornie wa偶niejszych. 聽
      Ludzie ceni膮 s艂aw臋, w艂adz臋, licz膮 banknoty i kolekcjonuj膮 rzeczy, my艣l膮c, 偶e w ten spos贸b zaspokoj膮 apetyt na szcz臋艣cie. W rezultacie nie tylko pozostaj膮 niespe艂nieni, ale g艂odniej膮 o wiele bardziej. Tam, dok膮d wiedzie ta 偶膮dza zdobyczy, traci si臋 to, czego nie da si臋 odzyska膰. Marnuj膮c czas, kt贸ry zosta艂 im dany, pozbawiaj膮 si臋 tego, czym szcz臋艣cie da艂oby si臋 zbudowa膰.聽
      Wbrew pozorom, nie trzeba by膰 wybitnym architektem, by wznie艣膰 bezpieczne schronienie, w kt贸rym mieszka艂yby koj膮ce wspomnienia. Istot膮 rzeczy jest tyle偶 cierpliwe, co uwa偶ne 鈥 stawianie cegie艂 z w艂a艣ciw膮 intencj膮. Szcz臋艣ciu nie s膮 potrzebne pa艂ace, lecz odwzajemnione u艣miechy, serdeczne obj臋cia, wsp贸lne wzruszenia i kroki stawiane w dobrym towarzystwie. Niczym nie zast膮pimy obecno艣ci i nic jej nie wyr臋cza.聽
      Pytanie cz艂owieka zbola艂ego, o jego niewymowne cierpienie, jest zagadk膮 mijaj膮c膮 si臋 z celem. Pyta膰 nale偶y raczej o to, z jakich z艂udze艅 go ono wybudzi艂o.聽
      A co z tymi, kt贸rych budzi膰 bardziej nie trzeba? Osoba maj膮ca oparcie w sobie, bogata w wewn臋trzne schronienie, z do艣wiadczenia krzywdy zaznanej od losu, ratowana mo偶e by膰 czarnymi r贸偶ami. Cierpliwo艣ci膮 dla 艂ez, uznaniem dla si艂y z jak膮 d藕wiga rozpacz, respektem dla odwagi w zasilaniu ka偶dym oddechem tego, co w cz艂owieku najwa偶niejsze. Gotowo艣ci serca, kt贸re pomimo urazu pozostaje otwarte, i t臋偶yzny umys艂u zdolnego do postulowania rozwoju. Bolesna strata uczy pokory wobec chaosu wskazuj膮c drog臋 w przeciwnym kierunku. Kiedy los w nas uderza, pierwszy d藕wi臋k bywa niezno艣ny, ale echo, je艣li wys艂uchamy go m膮drze, miewa melodi臋, przy kt贸rej wbrew wszystkiemu wzrastamy.聽
    • 0 comments
      Ideologia feministyczna, kt贸ra - jak utrzymuj膮 jej sympatycy - d膮偶y do r贸wno艣ci p艂ci i walki z dyskryminacj膮 kobiet, cz臋sto jest krytykowana z r贸偶nych powod贸w. Jednym z g艂贸wnych zarzut贸w wobec tej ideologii jest to, 偶e skupia si臋 ona wy艂膮cznie na walce o prawa kobiet i pomija prawa m臋偶czyzn. W ten spos贸b, ideologia ta prowadzi do podzia艂贸w i antagonizm贸w mi臋dzy p艂ciami, co mo偶e uniemo偶liwia膰 osi膮gni臋cie rzeczywistej r贸wno艣ci. Trudno o symetri臋, gdy faworyzuje si臋 jednych kosztem innych.
      Krytyka feminizmu
      Niekt贸rzy krytycy uwa偶aj膮, 偶e ideologia feministyczna mo偶e stanowi膰 zagro偶enie dla demokracji, poniewa偶 zdarza si臋, i偶 feministki postuluj膮 ograniczenie praw wyborczych m臋偶czyznom, sk艂onne s膮 zarzuca膰 ca艂ym partiom politycznym nienawi艣膰 do kobiet, jak r贸wnie偶 g艂osz膮 skrajnie negatywne has艂a takie jak te zacytowane tutaj. Fanatyzm ideologiczny bywa niebezpieczny. Trudno to nazwa膰 walk膮 o prawdziwe r贸wnouprawnienie.聽

      Zauwa偶a si臋 te偶, i偶聽feminizm, jako ideologia, ch臋tnie si臋ga po takie instrumenty in偶ynierii spo艂ecznej jak kultura anulowania聽stosowana pod pretekstem troski o "nowoczesn膮 wra偶liwo艣膰". Pod pozorem ochrony uci艣nionych ucisza w debacie publicznej oponent贸w politycznych obna偶aj膮cych mankamenty i mroczne, wr臋cz przera偶aj膮ce aspekty tej linii programowej - przy tym feminizm k艂adzie ogromny nacisk na tych kwestii ukrywanie, pudrowanie, tuszowanie.聽"W dorocznej ankiecie 鈥濼eatru鈥 o tym, co najlepsze, ale r贸wnie偶 co najgorsze, w rubryce 鈥濺ozczarowanie sezonu鈥 wpisa艂em feminizm, bowiem 鈥瀦 walki o kobiety sta艂 si臋 walk膮 z m臋偶czyznami鈥. Postawi艂em tez臋, 偶e w obecnej swojej fali (najprawdopodobniej czwartej) feminizm to jawny seksizm, dyskryminacja m臋偶czyzn ze wzgl臋du na p艂e膰 (...)" - pisa艂 Maciej Stroi艅ski na 艂amach Teatr.
      Feminizm czasami stara si臋 te偶 uniewa偶ni膰 wypracowywane od zarania dziej贸w, sprawdzone i dzia艂aj膮ce wzorce promowane chocia偶by przez religi臋.

      Kolejnym krytykowanym aspektem ideologii feministycznej jest sk艂onno艣膰 do tworzenia stereotyp贸w zwi膮zanych z rolami p艂ciowymi, co mo偶e prowadzi膰 do marginalizacji m臋偶czyzn i ogranicza膰 ich mo偶liwo艣ci rozwoju w sferze spo艂ecznej, zawodowej czy rodzinnej. Skrajnym tego przyk艂adem jest nazywanie m臋偶czyzny uciele艣nieniem opresyjnego patriarchatu. Taka generalizacja i uproszczenie p艂ciowych r贸l i dyspozycji mo偶e przyczyni膰 si臋 do nier贸wno艣ci w traktowaniu p艂ci i ogranicza膰 potencja艂 jednostek.
      Zarzuca si臋 te偶 feminizmowi, 偶e promuje wypaczony wizerunek m臋偶czyzny w mediach, zw艂aszcza internetowych, ukazuj膮c go jako przemocowca, agresora lub kogo艣 niedojrza艂ego, nieporadnego, b膮d藕 o horyzontach ograniczonych do szeroko艣ci rozporka. Takie post臋powanie stoi w opozycji do deklaracji na temat poszanowania r贸偶norodno艣ci, kt贸re to slogany okazuj膮 si臋 by膰 bez pokrycia. Podobnie zreszt膮 jak te na temat prawa m臋偶czyzn do wyra偶ania uczu膰 - kiedy panowie to robi膮, ale nie przystaj膮 one do wizji 艣wiata promowanej przez feminizm, bywaj膮 wyszydzani, zawstydzani lub zarzuca si臋 im "toksyczn膮 m臋sko艣膰", z艂膮 wol臋.
      Sygnalizuje si臋 r贸wnie偶, 偶e feminizm forsuje koncepcj臋, kt贸ra w manifestach okre艣lana jest jako ginocentryzm czy te偶 kobietocentryzm czyli faworyzowanie kobiet kosztem m臋偶czyzn, co wr臋cz przybiera posta膰 tak zwanego feminizmu odwetowego (zemsty za setki lat rzekomej opresji). Sama nazwa "feminizm" jest no艣nikiem informacji na temat tego, kto jest darzony szczeg贸lnymi wzgl臋dami, a kogo marginalizuje si臋.
      Feminizm krytyka i ocena zagro偶e艅 jakie niesie
      Jednym z krytykowanych aspekt贸w ideologii feministycznej jest podej艣cie do kwestii biologicznych i genetycznych r贸偶nic mi臋dzy p艂ciami. Wiele feministek odrzuca ide臋, 偶e r贸偶nice w zachowaniu czy zdolno艣ciach mi臋dzy p艂ciami mog膮 mie膰 pod艂o偶e biologiczne, a przypisuje je wy艂膮cznie czynnikom spo艂ecznym i kulturowym. Jednak偶e, badania naukowe sugeruj膮, 偶e r贸偶nice mi臋dzy p艂ciami mog膮 mie膰 pod艂o偶e biologiczne, a ignorowanie lub niewystarczaj膮ce uwzgl臋dnianie tego faktu mo偶e prowadzi膰 do nieracjonalnych i nieskutecznych strategii troski o r贸wno艣膰 p艂ci.
      Jednym z kolejnych krytykowanych aspekt贸w ideologii feministycznej jest kwestia feminizacji edukacji i rynku pracy. Cz臋sto postulowane jest, aby kobiety by艂y preferowane w procesie rekrutacji, przy czym ich p艂e膰 ma by膰 traktowana jako atut w por贸wnaniu z m臋偶czyznami. Niekiedy dochodzi do sytuacji, w kt贸rych kobiety s膮 traktowane w spos贸b faworyzowany i pomijane s膮 lepsze kandydatury m臋偶czyzn, bo kryterium doboru staje si臋 p艂e膰, a przestaje by膰 kompetencja, co prowadzi do nier贸wno艣ci i dyskryminacji p艂ciowej.

      Zwraca si臋 tak偶e uwag臋, 偶e feministki wybi贸rczo walcz膮 o parytety - czyni膮c to w obszarach szczeg贸lnie atrakcyjnych, pomijaj膮c przy tym pozosta艂e obszary. Taka selektywno艣膰 w podej艣ciu do praw mo偶e prowadzi膰 do nier贸wno艣ci i dyskryminacji. Trudno m贸wi膰 o prawdziwej r贸wnowadze, gdy ma ona dotyczy膰 tylko tego obszaru funkcjonowania spo艂ecze艅stwa, kt贸ry jest najbardziej atrakcyjny. Przemilcza si臋 nadreprezentacj臋 m臋偶czyzn w zawodach szczeg贸lnie ryzykownych czy niewdzi臋cznych. Staje si臋 ona problemem tylko wtedy, gdy dotyczy stanowisk i zawod贸w presti偶owych.
      Cz臋sto krytykowana jest sk艂onno艣膰 feministek do podejmowania walki o przewag臋 w sferze polityki, sztuki i medi贸w. Postulowane jest, aby kobiety by艂y preferowane w procesie awansu i dost臋pno艣ci do stanowisk na wysokim szczeblu, bez wzgl臋du na ich kompetencje i umiej臋tno艣ci. Takie podej艣cie prowadzi do ignorowania meritum i kwalifikacji.
      Kolejnym krytykowanym aspektem ideologii feministycznej jest podej艣cie do kwestii rodziny i rodzicielstwa. Cz臋sto feministki krytykuj膮 tradycyjne role p艂ciowe w rodzinie i podkre艣laj膮 znaczenie niezale偶no艣ci kobiet. Tymczasem s膮 przecie偶 kobiety, kt贸re preferuj膮 tradycyjny podzia艂 r贸l w rodzinie. Jednocze艣nie feministki nierzadko bagatelizuj膮 lub wr臋cz neguj膮 wa偶n膮 rol臋 ojca w 偶yciu dziecka i deprecjonuj膮 tradycyjne modele rodziny, co mo偶e prowadzi膰 do dysfunkcji w 偶yciu prywatnym i spo艂ecznym.聽"S膮dy odar艂y nas z prawnej ochrony poprzez rozwody bez orzekania o winie" stwierdzi艂a feministka Mary Pride (1985; s. 5).
      W artykule "Ofiary ideologii wyzwolenia kobiet" portal rp.pl przytacza wypowiedzi niekt贸rych feministek "...kobiety w Stanach rysuj膮 te偶 macierzy艅stwo w czarnych barwach. Wed艂ug Shulamith Firestone ci膮偶a jest 鈥瀋zasow膮 deformacj膮 cia艂a jednostki w imi臋 dobra gatunku鈥. Wed艂ug jednej z bohaterek 鈥濱nventing Motherhood鈥, Ann Dally, 鈥瀢ychowanie dziecka oznacza sp臋dzanie ca艂ego dnia, ka偶dego dnia, w towarzystwie rozbisurmanionego, upo艣ledzonego psychicznie osobnika鈥. Wed艂ug Betty Friedan kobiety opisywane w ksi膮偶ce 鈥濼he Feminine Mistique鈥 maj膮 鈥瀞mutny, chory romans ze swoimi w艂asnymi dzie膰mi鈥."


      Innym mocno krytykowanym aspektem jest podej艣cie do seksualno艣ci i relacji mi臋dzyp艂ciowych. Cz臋sto feministki skupiaj膮 si臋 na walce z przemoc膮 seksualn膮 i dyskryminacj膮 w sferze seksualnej, co jest oczywi艣cie pozytywnym krokiem. Jednocze艣nie jednak, cz臋sto feministki promuj膮 radykalne ideologie seksualne, w艂膮czaj膮c w to negowanie r贸偶nic biologicznych mi臋dzy p艂ciami czy promowanie twierdze艅, 偶e kobiety s膮 ofiarami patriarchatu we wszystkich sferach 偶ycia, r贸wnie偶 w sferze seksualnej. Zwraca si臋 te偶 uwag臋 na to, 偶e forsowane s膮 rozwi膮zania prawne, kt贸re zwi臋kszaj膮 prawdopodobie艅stwo tego, i偶 m臋偶czyzna zostanie bezkarnie oskar偶ony o przemoc, pom贸wiony i straci przez to dobre imi臋, posad臋, 艣rodki do 偶ycia.聽
      Feminizm w teorii walczy z seksizmem. Problem polega na tym, 偶e sam go stosuje, nazywaj膮c m臋偶czyzn uciele艣nieniem patriarchatu, operuj膮c takimi sloganami jak "si艂a jest kobiet膮" co uchybia m臋偶czyznom r贸wnie偶 przecie偶 zdolnym do posiadania si艂y, u偶ywaj膮c etykiet takich jak "toksyczna m臋sko艣膰" b膮d藕 "przemoc ma p艂e膰".
      Analiza i krytyka feminizmu w kontek艣cie tzw. wojna p艂ci
      Wreszcie, istotn膮 krytyk膮 ideologii feministycznej jest brak uwzgl臋dnienia r贸偶nic indywidualnych mi臋dzy lud藕mi. Cz臋sto feministki traktuj膮 p艂e膰 jako g艂贸wny lub wr臋cz jedyny czynnik decyduj膮cy o do艣wiadczeniu jednostki, pomijaj膮c inne wa偶ne czynniki takie jak kultura, religia czy pochodzenie spo艂eczne. Takie podej艣cie mo偶e prowadzi膰 do upraszczania z艂o偶onych problem贸w i braku uwzgl臋dnienia r贸偶nic mi臋dzy jednostkami. Mo偶e to te偶 skutkowa膰 dyskryminacj膮 ze wzgl臋du na p艂e膰 - gorszym traktowaniem m臋偶czyzn i faworyzowaniem kobiet.
      Inn膮 wa偶n膮 krytyk膮 ideologii feministycznej jest jej sk艂onno艣膰 do demonizowania m臋偶czyzn i kultury m臋skiej jako ca艂o艣ci, co mo偶e prowadzi膰 do napi臋膰 i konflikt贸w mi臋dzy p艂ciami. Cz臋sto feministki krytykuj膮 "toksyczn膮 m臋sko艣膰" i kultur臋 przemocy, jednak偶e toksyczne zachowania nie s膮 zwi膮zane z m臋sko艣ci膮 jako tak膮, ale z negatywnymi wzorcami zachowa艅 i kultur膮 przemocow膮, kt贸ra wyst臋puje w r贸偶nych spo艂eczno艣ciach i w r贸偶nych kontekstach.聽

      Cz臋艣膰 feministek dzia艂a zgodnie z warto艣ciami i metodami, kt贸re wyznaj膮, jednak偶e pewne praktyki r贸wnie偶 zdeklarowanych feministek, nie s膮 zgodne z koncepcj膮 r贸wno艣ci i sprawiedliwo艣ci p艂ciowej. Przyk艂adem mog膮 by膰 pr贸by cenzurowania i zakazywania pewnych tre艣ci lub dzia艂a艅 w imi臋 walki z dyskryminacj膮 i przemoc膮. Chocia偶 celem jest ochrona jednostek przed szkodliwymi i negatywnymi tre艣ciami, takie praktyki mog膮 prowadzi膰 do ograniczania wolno艣ci s艂owa i wolno艣ci artystycznej. Co wi臋cej, zakazywanie pewnych tre艣ci lub dzia艂a艅 mo偶e prowadzi膰 do utworzenia tabu, co z kolei mo偶e wp艂yn膮膰 na ich popularno艣膰 i przyci膮ga膰 wi臋ksz膮 uwag臋.
      Zwraca si臋 te偶 uwag臋, 偶e na celowniku feminizmu jest Ko艣ci贸艂.聽

      Kolejnym przyk艂adem mo偶e by膰 stosowanie podw贸jnych standard贸w wobec krytyki seksualnej. Cz臋sto feministki krytykuj膮 m臋偶czyzn za seksualizowanie kobiet, jednak偶e jednocze艣nie same wykorzystuj膮 swoj膮 seksualno艣膰 jako narz臋dzie do osi膮gni臋cia cel贸w. W takim przypadku mo偶na m贸wi膰 o podw贸jnych standardach, gdzie jedna grupa ludzi jest krytykowana za co艣, co jest akceptowalne dla innej grupy. Innym przyk艂adem jest pochwalanie faworyzuj膮cego podej艣cia poprzez przyznawanie kobietom wi臋kszej liczby punkt贸w umo偶liwiaj膮cych dost臋p do edukacji przy jednoczesnym krytykowaniu tego w przypadku m臋偶czyzn, gdy nast臋puje z analogicznych powod贸w.聽
      Nast臋pn膮 istotn膮 kwesti膮 jest to, 偶e skupianie si臋 tylko na problematyce kobiecej umniejsza cierpienie os贸b p艂ci m臋skiej. M臋偶czy藕ni tak偶e maj膮 problemy, kt贸re bywaj膮 marginalizowane, co przeczy idei r贸wno艣ci p艂ci.聽

      Nie bez znaczenia pozostaje r贸wnie偶 nagminne ukazywanie m臋偶czyzn w z艂ym 艣wietle, tak, jakby tylko oni przejawiali okre艣lone zachowania, podczas gdy kobiety r贸wnie偶 dopuszczaj膮 si臋 ich. Stwarza to nieprawdziwy, nierzetelny obraz sytuacji i przyczynia si臋 do lekcewa偶enia spraw m臋偶czyzn.
      Coraz cz臋艣ciej pojawiaj膮 si臋 te偶 g艂osy, 偶e to m臋偶czy藕ni bywaj膮 dyskryminowani. Na przyk艂ad zwraca si臋 uwag臋 na to, 偶e wi臋kszo艣膰 kampanii prozdrowotnych jest dla kobiet, m臋偶czy藕ni maj膮 p贸藕niejszy wiek emerytalny. A dzieje si臋 to wszystko mimo faktu, 偶e m臋偶czy藕ni pope艂niaj膮 samob贸jstwa osiem razy cz臋艣ciej ni偶 kobiety, a ponadto statystyczny m臋偶czyzna 偶yje o oko艂o 7 lat kr贸cej ni偶 statystyczna kobieta. Na domiar z艂ego, coraz trudniej o tym swobodnie rozmawia膰.聽鈥炁粂cie akademickie, tradycyjnie pod w艂adz膮 lewicy kulturowej, sta艂o si臋 jednym pasmem l臋ku o kolejne oskar偶enia poci膮gaj膮ce za sob膮 艣mier膰 cywiln膮 鈥 do kogo przylgnie 艂atka rasisty-klasisty-seksisty, ten tonie i nikt mu ko艂a ratunkowego nie rzuci, by samemu nie wypa艣膰 za burt臋鈥 (A. Bielik-Robson, Broni臋 normals贸w, 鈥濭azeta Wyborcza鈥 z 3 sierpnia 2019).
      Niekt贸re media czerpi膮 gigantyczne zyski ze snucia feministycznej narracji, bo w trakcie mog膮 wy艣wietla膰 reklamy kobiecych produkt贸w na swoich stronach internetowych i nie tylko, wszak偶e kobiety podejmuj膮 najwi臋cej decyzji zakupowych. Feminizm sta艂 si臋 kopalni膮 z艂ota dla niekt贸rych medi贸w i firm, gotowych przyj膮膰 ka偶d膮 narracj臋, kt贸ra niczym kilof, pozwala dosta膰 si臋 do kolejnej warstwy cennego kruszcu 鈥 oczywi艣cie pod pozorem walki o聽parytety聽oraz聽r贸wnouprawnienie. Natomiast przez polityk贸w feminizm bywa u偶ywany do pozyskiwania oddanych wyborc贸w. Odr臋bn膮 kwesti膮 jest os艂abianie narodu poprzez orientowanie kobiet w opozycji do m臋偶czyzn, ale to ju偶 bardziej z艂o偶ony temat zwi膮zany z聽zapa艣ci膮 demograficzn膮. 聽
      Musisz wiedzie膰: wojna idei czyli krytyka feminizmu w kontek艣cie strategii dzia艂ania
      Czasami niekt贸rym feministkom zarzuca si臋 te偶 to, 偶e wykorzystuj膮 ludzkie cierpienie, problemy spo艂eczne do cel贸w biznesowych - nie tyle walcz膮 o r贸wnouprawnienie, co kreuj膮 si臋 na influencerki, celebrytki, by promowa膰 swoje us艂ugi i produkty.聽
      Feminizmowi zarzuca si臋 r贸wnie偶 to, 偶e niejako wypowiada si臋 w imieniu wszystkich kobiet, chocia偶 przecie偶 nie ka偶da kobieta jest feministk膮. To przejaw dyskryminacji niefeministek.聽
      Warto r贸wnie偶 zauwa偶y膰 na czym polega聽feministyczna demagogia聽czyli manipulacyjna komunikacja bazuj膮ca na emocjach. Jej kwintesencj膮 jest u偶ywanie argument贸w pozamerytorycznych i oczernianie. Gdy kto艣 nie zgadza si臋 z feministkami, bywa przez nie nazywany mizoginem. Gdy protestuje przeciwko temu, co robi膮, zarzuca mu si臋 nienawi艣膰 do kobiet. Gdy nie godzi si臋 z retoryk膮 feministek, twierdz膮, 偶e szkaluje kobiety lub jest do nich uprzedzony, albo nazywa si臋 go incelem. I kiedy艣 to dzia艂a艂o 鈥 ludzie bali si臋 takich metod, wi臋c dokonywali autocenzury, rezygnowali z niefeministycznych wypowiedzi w przestrzeni publicznej. Wiele os贸b rozumie, 偶e to projekcja, czyli przypisywanie w艂asnych niechcianych impuls贸w innym ludziom 鈥 najwi臋cej o nienawi艣ci m贸wi膮 ci, kt贸rzy sami maj膮 z ni膮 du偶y problem. W "Cancel culture jako autorytarna dystopia" t艂umaczy si臋, 偶e jedn膮 z cech osobowo艣ci autorytarnej jest "projektowanie w艂asnej agresji na obiekty prze艣ladowa艅".聽 Faceci nie tworz膮 鈥瀖臋偶czynizmu鈥, bo nie s膮 nienawistnikami, lecz mi艂uj膮 zwi膮zki z p艂ci膮 przeciwn膮 i robi膮, co mog膮, aby takie relacje budowa膰 zamiast nawo艂ywa膰 do obalania struktur matriarchatu, cho膰 takie przecie偶 niew膮tpliwie istniej膮, chocia偶by w mediach.
      Feminizmowi bywa zarzucane stosowanie demagogii czego przyk艂adem mo偶e by膰 u偶ywanie poj臋cia "patriarchat". Jednym z argument贸w kwestionuj膮cych poj臋cie patriarchatu jest fakt, 偶e poj臋cie to mo偶e prowadzi膰 do uproszcze艅 i uog贸lnie艅. Nie wszystkie m臋skie systemy s膮 opresyjne i nie wszystkie kobiece struktury s膮 strukturami pod opresj膮 (niekt贸re wr臋cz same postuluj膮 ucisk).聽
      Poj臋cie patriarchatu jest r贸wnie偶 krytykowane za swoj膮 abstrakcyjno艣膰 i trudno艣膰 w zastosowaniu w badaniach naukowych. Niekt贸rzy krytycy twierdz膮, 偶e koncepcja ta jest zbyt og贸lna i nie uwzgl臋dnia r贸偶nych czynnik贸w spo艂ecznych i kulturowych, kt贸re wp艂ywaj膮 na relacje mi臋dzy p艂ciami.
      Krytyczna ocena feminizmu a polityka
      Krytycy poj臋cia patriarchatu zwracaj膮 uwag臋 na fakt, 偶e istniej膮 za艂o偶enia w teorii feministycznej, kt贸re mog膮 prowadzi膰 do przeoczenia pewnych zjawisk lub przyczyni膰 si臋 do ich uproszczenia. Przyk艂adowo, wskazuj膮, 偶e teoria feministyczna cz臋sto koncentruje si臋 na analizie relacji mi臋dzy kobietami i m臋偶czyznami, ale nie zawsze uwzgl臋dnia rasy, kultury, orientacje seksualne i inne czynniki biologiczne oraz spo艂eczne, kt贸re te偶 mog膮 niebagatelnie wp艂ywa膰 na kszta艂towanie si臋 relacji p艂ciowych oraz funkcjonowanie spo艂ecze艅stwa.
      Zauwa偶a si臋 r贸wnie偶, 偶e poj臋cie "patriarchat" mo偶na w niekt贸rych wypadkach zaliczy膰 do j臋zykowych instrument贸w s艂u偶膮cych do demagogii.聽Demagogia to manipulowanie emocjami i przekonaniami publicznymi w celu zdobycia i utrzymania w艂adzy lub poparcia. Demagogia mo偶e by膰 stosowana przez polityk贸w, lider贸w religijnych lub innych przyw贸dc贸w, kt贸rzy wykorzystuj膮 retoryk臋 i argumenty nacechowane emocjonalnie, aby zyska膰 poparcie opinii publicznej lub wp艂yn膮膰 na jej zachowanie.
      艢rodowiska feministyczne u偶ywaj膮 s艂owa "patriarchat" jak obelgi, przypisuj膮 temu s艂owu jednoznacznie negatywne znaczenie, nadaj膮 mu skrajnie przykry wyd藕wi臋k, i jednocze艣nie poj臋cie "matriarchat" staraj膮 si臋 skojarzy膰 z pozytywnymi emocjami oraz zjawiskami, wywo艂uj膮cymi pozytywne reakcje. Usi艂uj膮 na przyk艂ad zr贸wna膰 ide臋 walki o r贸wnouprawnienie z ide膮 obalania patriarchatu, cho膰 m臋偶czy藕ni r贸wnie偶 bywaj膮 dyskryminowani.聽
      Demagogia jest szkodliwa, poniewa偶 mo偶e prowadzi膰 do podzia艂贸w spo艂ecznych, wzrostu nienawi艣ci i braku zaufania do instytucji demokratycznych. Demagogowie cz臋sto manipuluj膮 lud藕mi, aby ci uwa偶ali ich za najlepszych lider贸w, kt贸rzy wiedz膮 najlepiej, co jest dobre dla spo艂ecze艅stwa i co powinni robi膰 ludzie. W efekcie, demagogia mo偶e os艂abi膰 demokracj臋 i szkodzi膰 spo艂ecze艅stwu jako ca艂o艣ci.
      Krytyczna analiza poj臋cia patriarchatu wskazuje, 偶e koncentrowanie si臋 wy艂膮cznie na relacjach mi臋dzy kobietami a m臋偶czyznami mo偶e prowadzi膰 do uproszcze艅 i pomini臋cia innych wa偶nych czynnik贸w. Dlatego warto podj膮膰 bardziej kompleksow膮 analiz臋 r贸偶nych form ucisku i dyskryminacji, aby zrozumie膰 bardziej z艂o偶one i subtelne interakcje mi臋dzy r贸偶nymi grupami spo艂ecznymi. Nie nale偶y bezkrytycznie, bezrefleksyjnie przyjmowa膰 demagogicznej definicji patriarchatu u偶ywanej przez feministki w materia艂ach o charakterze propagandowym, aby nie dosz艂o do zbyt daleko id膮cego uproszczenie obrazu rzeczywisto艣ci i podporz膮dkowania spo艂ecze艅stwa jednej ideologii, co stanowi艂oby zagro偶enie dla demokracji.聽
      Demagogia feministyczna a nadu偶ywanie dialektyki
      Dialektyka (nie myli膰 z logik膮) jest cz臋sto stosowana w dzia艂aniach propagandowych sympatyk贸w ideologii feministycznej.聽Analizowane przez dialektyk臋 argumenty nie s膮 oparte na nieuniknionej relacji przyczynowo-skutkowej, ale na prawdopodobie艅stwie. Argumenty s膮 w dialektyce prawdopodobne, gdy s膮 uznawane przez wszystkich ludzi, b膮d藕 przez wi臋kszo艣膰 spo艣r贸d nich, czyli s膮 zgodne z opini膮 powszechn膮. Za argumenty prawdopodobne uznaje si臋 tak偶e takie, kt贸re s膮 g艂oszone przez osoby powszechnie uwa偶ane za autorytety. Nic wi臋c dziwnego, 偶e stosuje si臋 bojkot, cenzur臋 i inne instrumenty kultury anulowania, do st艂umienia g艂os贸w przeciwnych. Chodzi o to, aby najcz臋艣ciej i najg艂o艣niej wybrzmiewa艂y g艂osy sp贸jne z ideologi膮 feministyczn膮, bez wzgl臋du na to, czy s膮 logiczne, czy nie.聽聽
      Stosowanie dialektyki, szczeg贸lnie w kontek艣cie retoryki i debaty, mo偶e wi膮za膰 si臋 z pewnymi zagro偶eniami. Oto kilka przyk艂ad贸w:
      Manipulacja i demagogia
      Dialektyka mo偶e by膰 u偶ywana jako narz臋dzie manipulacji i demagogii. Osoby z dobr膮 znajomo艣ci膮 dialektyki mog膮 wykorzystywa膰 swoje umiej臋tno艣ci, aby wp艂ywa膰 na emocje, fa艂szowa膰 argumenty lub prowadzi膰 do mylnych wniosk贸w. Takie praktyki mog膮 prowadzi膰 do dezinformacji i utrudnia膰 konstruktywn膮 debat臋.
      Uproszczenie z艂o偶onych problem贸w
      Dialektyka cz臋sto wymaga uproszczenia i sprowadzenia argument贸w do binarnych kontrast贸w, takich jak "dobro vs. z艂o". To mo偶e prowadzi膰 do niedostatecznego uwzgl臋dniania subtelno艣ci i z艂o偶ono艣ci problem贸w, kt贸re rzeczywi艣cie wymagaj膮 bardziej wnikliwego podej艣cia.
      Ograniczona perspektywa
      Dialektyka opiera si臋 na konfrontacji i polemice, co mo偶e prowadzi膰 do skupienia si臋 na przeciwstawianiu r贸偶nych stron argumentu zamiast na poszukiwaniu wsp贸lnego zrozumienia i rozwi膮za艅. To mo偶e prowadzi膰 do twardego podzia艂u na "nasze" i "ich", do "jeste艣 z nami albo przeciwko nam" oraz utrudnia膰 otwarto艣膰 na nowe idee i perspektywy.
      Ignorowanie kontekstu i relacji
      Dialektyka mo偶e skupia膰 si臋 na pojedynczych argumentach i rozwa偶a膰 je w oderwaniu od kontekstu i zale偶no艣ci. To mo偶e prowadzi膰 do zaniedbywania szerzej zakrojonych kwestii, takich jak spo艂eczne, kulturowe, biologiczne lub historyczne uwarunkowania, kt贸re s膮 istotne dla pe艂nego zrozumienia danej sprawy.
      Brak konstruktywnej wymiany
      W niekt贸rych przypadkach dialektyka mo偶e prowadzi膰 do konfrontacji, wrogo艣ci i braku gotowo艣ci do wsp贸艂pracy. Rozmowa zamienia si臋 w walk臋 i pr贸b臋 zniszczenia rywala, pozbawienia go prawa g艂osu, byle tylko nie m贸g艂 przedstawia膰 swojego stanowiska.
      Wymkni臋cie si臋 spod kontroli
      Stosowanie dialektyki mo偶e czasami prowadzi膰 do sytuacji, w kt贸rych dyskusja wydaje si臋 wymyka膰 spod kontroli. Osoby zaanga偶owane w debat臋 mog膮 skupia膰 si臋 na obronie swoich stanowisk lub atakowaniu przeciwnika, zamiast d膮偶y膰 do konstruktywnego rozstrzygni臋cia. Tego rodzaju eskalacja mo偶e spowodowa膰 bezproduktywn膮 konfrontacj臋.
      Uproszczenie rzeczywisto艣ci, sp艂ycanie problem贸w
      Dialektyka cz臋sto upraszcza rzeczywisto艣膰, dziel膮c j膮 na przeciwstawne strony lub pozycje. To mo偶e wie艣膰 do sztucznego podzia艂u i nieuwzgl臋dniania r贸偶norodno艣ci pogl膮d贸w i perspektyw. Rzeczywisto艣膰 jest zwykle bardziej z艂o偶ona ni偶 prosty podzia艂 na dwie przeciwstawne opcje, a dialektyka mo偶e nie uwzgl臋dnia膰 tej z艂o偶ono艣ci. G艂oszenie, 偶e patriarchat nale偶y obali, bo jest odpowiedzialny za ca艂e z艂o i tylko za z艂o, jest tego najlepszym przyk艂adem.
      Ograniczono艣膰
      Dialektyka mo偶e by膰 oparta na okre艣lonych za艂o偶eniach, strukturach my艣lowych, w kt贸re wierzy si臋 wr臋cz dogmatycznie, nie dopuszczaj膮c, i偶 mog膮 by膰 mylne. To niebezpieczne, bo mo偶e przyczynia膰 si臋 do fanatyzmu.
      Oczywi艣cie dialektyka mo偶e by膰 r贸wnie偶 u偶ywana w konstruktywny spos贸b, pomagaj膮c analizowa膰 i wyja艣nia膰 z艂o偶one problemy, identyfikowa膰 sprzeczno艣ci i u艂atwia膰 dialog. Kluczowe jest 艣wiadome stosowanie dialektyki i d膮偶enie do konstruktywnej debaty, kt贸ra uwzgl臋dnia r贸偶norodno艣膰 perspektyw, otwarto艣膰 na zmian臋 i poszukiwanie wsp贸lnego zrozumienia. B艂臋dem jest natomiast stosowanie jej do bezwzgl臋dnego forsowania jednej ideologii, bo to zagra偶a demokracji.

      - psycholog Rafa艂 Olszak,
      by艂y ekspert ze "艢lub od pierwszego wejrzenia"
      M贸j Instagram, m贸j YouTube.
    • 0 comments
      Jednym z argument贸w kwestionuj膮cych poj臋cie patriarchatu jest fakt, 偶e poj臋cie to mo偶e prowadzi膰 do uproszcze艅 i uog贸lnie艅. Nie wszystkie m臋skie systemy s膮 opresyjne i nie wszystkie kobiece struktury s膮 strukturami pod opresj膮.聽
      Poj臋cie patriarchatu jest r贸wnie偶 krytykowane za swoj膮 abstrakcyjno艣膰 i trudno艣膰 w zastosowaniu w badaniach naukowych. Niekt贸rzy krytycy twierdz膮, 偶e koncepcja ta jest zbyt og贸lna i nie uwzgl臋dnia r贸偶nych czynnik贸w spo艂ecznych i kulturowych, kt贸re wp艂ywaj膮 na relacje mi臋dzy p艂ciami.

      Krytycy poj臋cia patriarchatu zwracaj膮 uwag臋 na fakt, 偶e istniej膮 za艂o偶enia w teorii feministycznej, kt贸re mog膮 prowadzi膰 do przeoczenia pewnych zjawisk lub przyczyni膰 si臋 do ich uproszczenia. Przyk艂adowo, wskazuj膮, 偶e teoria feministyczna cz臋sto koncentruje si臋 na analizie relacji mi臋dzy kobietami i m臋偶czyznami, ale nie zawsze uwzgl臋dnia rasy, kultury, orientacje seksualne i inne czynniki biologiczne oraz spo艂eczne, kt贸re te偶 mog膮 niebagatelnie wp艂ywa膰 na kszta艂towanie si臋 relacji p艂ciowych oraz funkcjonowanie spo艂ecze艅stwa.
      Zauwa偶a si臋 r贸wnie偶, 偶e poj臋cie "patriarchat" mo偶na zaliczy膰 do j臋zykowych instrument贸w s艂u偶膮cych do demagogii.
      Demagogia to manipulowanie emocjami i przekonaniami publicznymi w celu zdobycia i utrzymania w艂adzy lub poparcia. Demagogia mo偶e by膰 stosowana przez polityk贸w, lider贸w religijnych lub innych przyw贸dc贸w, kt贸rzy wykorzystuj膮 retoryk臋 i argumenty nacechowane emocjonalnie, aby zyska膰 poparcie opinii publicznej lub wp艂yn膮膰 na jej zachowanie.
      艢rodowiska feministyczne u偶ywaj膮 s艂owa "patriarchat" jak obelgi, przypisuj膮 temu s艂owu jednoznacznie negatywne znaczenie, nadaj膮 mu skrajnie przykry wyd藕wi臋k, i jednocze艣nie poj臋cie "matriarchat" staraj膮 si臋 skojarzy膰 z pozytywnymi emocjami oraz zjawiskami, wywo艂uj膮cymi pozytywne reakcje. Usi艂uj膮 na przyk艂ad zr贸wna膰 ide臋 walki o r贸wnouprawnienie z ide膮 obalania patriarchatu, cho膰 m臋偶czy藕ni r贸wnie偶 bywaj膮 dyskryminowani.聽
      Demagogia jest szkodliwa, poniewa偶 mo偶e prowadzi膰 do podzia艂贸w spo艂ecznych, wzrostu nienawi艣ci i braku zaufania do instytucji demokratycznych. Demagogowie cz臋sto manipuluj膮 lud藕mi, aby ci uwa偶ali ich za najlepszych lider贸w, kt贸rzy wiedz膮 najlepiej, co jest dobre dla spo艂ecze艅stwa i co powinni robi膰 ludzie. W efekcie, demagogia mo偶e os艂abi膰 demokracj臋 i szkodzi膰 spo艂ecze艅stwu jako ca艂o艣ci.
      Krytyczna analiza poj臋cia patriarchatu wskazuje, 偶e koncentrowanie si臋 wy艂膮cznie na relacjach mi臋dzy kobietami a m臋偶czyznami mo偶e prowadzi膰 do uproszcze艅 i pomini臋cia innych wa偶nych czynnik贸w. Dlatego warto podj膮膰 bardziej kompleksow膮 analiz臋 r贸偶nych form ucisku i dyskryminacji, aby zrozumie膰 bardziej z艂o偶one i subtelne interakcje mi臋dzy r贸偶nymi grupami spo艂ecznymi. Nie nale偶y bezkrytycznie, bezrefleksyjnie przyjmowa膰 demagogicznej definicji patriarchatu u偶ywanej przez feministki w materia艂ach o charakterze propagandowym, aby nie dosz艂o do zbyt daleko id膮cego uproszczenie obrazu rzeczywisto艣ci i podporz膮dkowania spo艂ecze艅stwa jednej ideologii, co stanowi艂oby zagro偶enie dla demokracji.聽
      Wi臋cej o demagogii feministycznej mo偶na przeczyta膰 tutaj. Krytyka ideologii feministycznej zawarta zosta艂a tutaj.
      M贸j Instagram, m贸j YouTube.
    • 0 comments
      Czy zanosi si臋 na skandal czy afera z tego powodu nie wybuchnie? Czas poka偶e. Internet obieg艂y sensacyjne doniesienia dotycz膮ce tre艣ci materia艂u wideo, w kt贸rym pojawi艂y si臋 niezr臋czne informacje. Bohaterk膮 materia艂u jest Natalia Janoszek. Zanim przyjrzymy si臋 samej tre艣ci za艂膮czonego poni偶ej wideo, warto pozna膰 dotychczasowe doniesienia.聽
      Na stronie dziendobry.tvn.pl mo偶na przeczyta膰 "Natalia Janoszek mo偶e poszczyci膰 si臋 osi膮gni臋ciami, o jakich marzy niejeden artysta." Natomiast na cozatydzien.tvn.pl znalaz艂a si臋 informacja "Natalia Janoszek to modelka, reprezentantka Polski w mi臋dzynarodowych konkursach pi臋kno艣ci oraz aktorka 鈥 gwiazda Bollywood, wyr贸偶niona indyjsk膮 nagrod膮 filmow膮." Tego typu i inne tezy poddane zosta艂y w w膮tpliwo艣膰 w audycji na kanale YouTube "Kana艂 Sportowy" przez Krzysztofa Stanowskiego:聽


      Autor zarzuca Natalii Janoszek, 偶e wymy艣li艂a histori臋 swojej kariery; jego wyst膮pienie jest obszernie komentowane zw艂aszcza przez portale plotkarskie, cho膰 nie tylko.
      Du偶o m贸wi si臋 o bohaterce materia艂u, ale warto w tej sytuacji podda膰 te偶 refleksji kondycj臋 wsp贸艂czesnych medi贸w. Dobrze jest zada膰 sobie pytanie, czy dosz艂oby do tej sytuacji, gdyby media post臋powa艂y w stu procentach odpowiednio. Zwr贸膰my uwag臋 na to, 偶e:
      Przepis art. 6 ust. 1 prawa prasowego聽m贸wi, 偶e prasa jest zobowi膮zana do prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk.
      聽 Zgodnie z art. 12 prawa prasowego dziennikarz jest obowi膮zany zachowa膰 szczeg贸ln膮 staranno艣膰 i rzetelno艣膰 przy zbieraniu i wykorzystaniu materia艂贸w prasowych, zw艂aszcza sprawdzi膰 zgodno艣膰 z prawd膮 uzyskanych wiadomo艣ci lub poda膰 ich 藕r贸d艂o.
      聽 Karta Etyczna Medi贸w czyli polski dokument zawieraj膮cy podstawowe regu艂y dotycz膮ce etyki dziennikarskiej zawiera m.in. zasady prawdy, obiektywizmu, uczciwo艣ci, szacunku i tolerancji. Na mediach spoczywa ogromna odpowiedzialno艣膰, ale czy mo偶na im ufa膰?
      W dzisiejszym 艣wiecie, w kt贸rym informacje s膮 dost臋pne w zaledwie kilka sekund, media odgrywaj膮 kluczow膮 rol臋 w kszta艂towaniu opinii publicznej. Szczeg贸lne zdarzenia i skandale cz臋sto s膮 w centrum uwagi, a bohaterowie tych historii s膮 poddawani surowej analizie i krytyce. Jednak w tym wszystkim cz臋sto zapominamy o roli samych medi贸w i ich wp艂ywie na r贸偶ne okoliczno艣ci sprawy - zar贸wno przed skandalem jak i w trakcie oraz po.聽Ocena medi贸w jest r贸wnie wa偶na, jak ocena samego zdarzenia.聽Wa偶ne jest zrozumienie, 偶e media maj膮 ogromn膮 moc wp艂ywu na spo艂ecze艅stwo. Wielu ludzi polega na informacjach, kt贸re otrzymuj膮 z r贸偶nych 藕r贸de艂 medialnych. Z tego powodu media powinny dzia艂a膰 z pe艂n膮 odpowiedzialno艣ci膮 i rzetelno艣ci膮. Powinny zapewni膰 dok艂adne, zr贸wnowa偶one i sprawdzone informacje.
      Ocena medi贸w w przypadku bohaterki skandalu powinna obejmowa膰 kilka aspekt贸w
      Po pierwsze, warto zastanowi膰 si臋, jakie warto艣ci i standardy prezentuj膮 media w swoim raportowaniu. Czy staraj膮 si臋 by膰 obiektywne i sprawiedliwe? Czy przedstawiaj膮 ca艂膮 histori臋, uwzgl臋dniaj膮c r贸偶ne perspektywy i fakty? Czy stosuj膮 odpowiednie 藕r贸d艂a informacji i sprawdzaj膮 ich wiarygodno艣膰?聽
      Po drugie, trzeba zwr贸ci膰 uwag臋 na spos贸b, w jaki media przedstawiaj膮 bohaterk臋 skandalu. Czy s膮 sprawiedliwe wobec niej? Czy chroni膮 jej prywatno艣膰 i prawa? Czy skupiaj膮 si臋 na olbrzymim nag艂贸wku, sensacji i tendencyjnym przekazie, czy te偶 staraj膮 si臋 zrozumie膰 pe艂en kontekst i motywy dzia艂ania bohaterki?
      Po trzecie, nale偶y podda膰 g艂臋bokiej refleksji, czy doniesienia medialne poprzedzaj膮ce wybuch skandalu by艂y rzetelne i zgodne z prawd膮. Trzeba oceni膰, czy za sytuacj臋 odpowiada rzeczywi艣cie tylko sama bohaterka, czy wp艂yw na wyst膮pienie sytuacji mia艂y tak偶e nierzetelne informacje od os贸b trzecich, nieprawid艂owe weryfikowanie tych danych b膮d藕 inne dzia艂ania pozostawiaj膮ce wiele do 偶yczenia.聽
      Obszerna i wnikliwa ocena medi贸w powinna uwzgl臋dnia膰, jakie s膮 konsekwencje ich dzia艂a艅.
      Dlaczego ludzie nie ufaj膮 mediom?
      Istnieje wiele powod贸w, dla kt贸rych ludzie nie ufaj膮 mediom. Jednym z g艂贸wnych jest fakt, 偶e media cz臋sto s膮 kojarzone z manipulacj膮 i propagand膮. Ludzie maj膮 tendencj臋 do podejrzewania, 偶e media reprezentuj膮 interesy swoich w艂a艣cicieli lub rz膮du, a nie interesy spo艂eczne czy publiczne.聽Innym powodem jest brak wiarygodno艣ci, bo nierzadko zdarza si臋, 偶e media publikuj膮 nieprawdziwe informacje, kt贸re s膮 p贸藕niej korygowane lub sprostowane. To prowadzi do utraty zaufania do medi贸w, poniewa偶 ludzie czuj膮 si臋 oszukani i wprowadzeni w b艂膮d.聽Dodatkowo, obecnie media spo艂eczno艣ciowe daj膮 ka偶demu u偶ytkownikowi mo偶liwo艣膰 publikowania informacji, co powoduje, 偶e trudno jest zweryfikowa膰 ich 藕r贸d艂a i wiarygodno艣膰. Cz臋sto media spo艂eczno艣ciowe s膮 wykorzystywane do szerzenia dezinformacji.聽Wreszcie, obecno艣膰 r贸偶nych medi贸w, w tym tradycyjnych, spo艂eczno艣ciowych i alternatywnych 藕r贸de艂 informacji, prowadzi do tego, 偶e ludzie maj膮 trudno艣膰 z wyselekcjonowaniem tych, kt贸re s膮 najbardziej wiarygodne. To mo偶e wp艂yn膮膰 na zwi臋kszenie sceptycyzmu wobec wszystkich medi贸w.
      Nale偶y zachowa膰 spok贸j
      Istotne przy ocenie zaistnia艂ej sytuacji jest to, by nie reagowa膰 pochopnie, zbyt emocjonalnie lub os膮dzaj膮co, nie robi膰 internetowego linczu. Bohater skandalu jest osob膮 z krwi i ko艣ci, istot膮 ludzk膮, kt贸ra w chwili wybuchu afery, na co mog艂a nie by膰 przygotowana psychicznie, zwykle nie ma jak si臋 broni膰. Ka偶dy ma prawo do obrony, wi臋c nie powinny mie膰 miejsca internetowe samos膮dy. To samo dotyczy pozosta艂ych os贸b, kt贸re ewentualnie by艂y jako艣 zwi膮zane z zaistnia艂膮 sytuacj膮. Zamiast linczu, wskazana jest uczciwa i rzetelna analiza sytuacji, co mog艂oby przyczyni膰 si臋 do wyci膮gni臋cia z niej konstruktywnych wniosk贸w.聽
      - psycholog Rafa艂 Olszak, by艂y ekspert prowadz膮cy eksperyment
      z kt贸rego relacj臋 pokazano w聽"艢lub od pierwszego wejrzenia"
    • 0 comments
      Psychologia ewolucyjna jest dziedzin膮 nauki, kt贸ra bada, jak mechanizmy ewolucyjne wp艂ywaj膮 na nasze zachowanie, my艣lenie i emocje. Opiera si臋 na za艂o偶eniu, 偶e nasze umys艂y i zachowania s膮 kszta艂towane przez procesy ewolucyjne, kt贸re przyczynia艂y si臋 do przetrwania i sukcesu naszych przodk贸w. Dzi臋ki psychologii ewolucyjnej mo偶emy lepiej zrozumie膰, dlaczego jako gatunek wykazujemy pewne uniwersalne wzorce zachowa艅 i jak nasza przesz艂o艣膰 ewolucyjna wp艂ywa na nasze funkcjonowanie w dzisiejszym spo艂ecze艅stwie.
      G艂贸wnym celem psychologii ewolucyjnej jest identyfikacja adaptacyjnych funkcji i strategii, kt贸re przyczyni艂y si臋 do przetrwania naszych przodk贸w. Przyk艂adowo, badania w tej dziedzinie skupiaj膮 si臋 na wyja艣nianiu, dlaczego istnieje tendencja do preferowania partner贸w o cechach, kt贸re sygnalizuj膮 zdrowie, p艂odno艣膰 czy status spo艂eczny. Mo偶e to by膰 rozumiane jako efekt ewolucyjny, kt贸ry mia艂 na celu zwi臋kszenie szans na przekazanie swoich gen贸w przysz艂ym pokoleniom.
      Psychologia ewolucyjna bada r贸wnie偶 r贸偶nice mi臋dzy p艂ciami i jak r贸偶nice te mog膮 wynika膰 z nacisk贸w ewolucyjnych. Na przyk艂ad, teorie ewolucyjne sugeruj膮, 偶e m臋偶czy藕ni i kobiety mog膮 mie膰 odmienne preferencje w doborze partnera ze wzgl臋du na r贸偶nice w inwestowaniu w potomstwo. M臋偶czy藕ni, ze wzgl臋du na biologiczn膮 mo偶liwo艣膰 reprodukcji z wi臋ksz膮 liczb膮 partner贸w, mog膮 wykazywa膰 wi臋ksz膮 sk艂onno艣膰 do poszukiwania m艂odych i atrakcyjnych kobiet, podczas gdy kobiety, kt贸re ponosz膮 wi臋ksze koszty rodzicielstwa (m.in. nara偶enie na utrat臋 urody, zdrowia a nawet 偶ycia i du偶e nak艂ady rodzicielskie przy opiece nad potomstwem), mog膮 bardziej ceni膰 zasoby i status spo艂eczny partnera.
      Psychologia ewolucyjna analizuje r贸wnie偶 zachowania spo艂eczne i grupowe, takie jak wsp贸艂praca, rywalizacja czy preferencje spo艂eczne. Badacze staraj膮 si臋 wyja艣ni膰, dlaczego pewne strategie i zachowania by艂y adaptacyjne w kontek艣cie 偶ycia w grupie lub spo艂eczno艣ci, takie jak wsp贸艂praca w celu osi膮gni臋cia wsp贸lnych cel贸w czy preferencja dla os贸b podobnych do nas samych.
      Jednak psychologia ewolucyjna nie ogranicza si臋 tylko do wyja艣niania zachowa艅 przez pryzmat przesz艂o艣ci. Jest to podej艣cie interdyscyplinarne, kt贸re korzysta z metod i teorii zar贸wno z psychologii, biologii, antropologii, jak i innych nauk spo艂ecznych. Dzi臋ki temu, psychologia ewolucyjna ma szerokie zastosowanie w r贸偶nych obszarach 偶ycia. Przyk艂ady obejmuj膮 badania dotycz膮ce preferencji estetycznych, zachowa艅 rodzicielskich, d艂ugoterminowych zwi膮zk贸w partnerskich, rywalizacji mi臋dzygrupowej, agresji oraz rozwoju poznawczego i emocjonalnego.
      Psychologia ewolucyjna przynosi r贸wnie偶 cenne spostrze偶enia dla praktyki terapeutycznej. Badacze i terapeuci wykorzystuj膮 wiedz臋 z tej dziedziny do lepszego zrozumienia 藕r贸de艂 i mechanizm贸w r贸偶nych zaburze艅 psychicznych oraz do opracowania bardziej efektywnych strategii terapeutycznych. Na przyk艂ad, analiza ewolucyjna l臋ku i fobii mo偶e pom贸c w lepszym zrozumieniu, dlaczego niekt贸re bod藕ce s膮 tak silnie kojarzone z niebezpiecze艅stwem, a terapeuci mog膮 wykorzysta膰 te spostrze偶enia do opracowania metod terapeutycznych, kt贸re pomagaj膮 klientom radzi膰 sobie z tymi reakcjami.
      Warto zaznaczy膰, 偶e psychologia ewolucyjna nie stara si臋 redukowa膰 wszystkich zachowa艅 do czysto biologicznych lub genetycznych determinant. Zamiast tego, uwzgl臋dnia ona interakcj臋 mi臋dzy naszym dziedzictwem ewolucyjnym a 艣rodowiskiem, w kt贸rym si臋 rozwijamy. Nasze zachowania i do艣wiadczenia s膮 wynikiem zar贸wno genetycznych predyspozycji, jak i oddzia艂ywa艅 kulturowych i spo艂ecznych.
      Psychologia ewolucyjna jest dynamicznym obszarem bada艅, kt贸ry stale rozwija si臋 wraz z post臋pem nauki i technologii. Daje nam ona cenne narz臋dzia i perspektyw臋 do lepszego zrozumienia nas samych, naszych relacji z innymi lud藕mi i naszego miejsca w 艣wiecie. Badania w tej dziedzinie wnosz膮 istotny wk艂ad w rozw贸j psychologii i pomagaj膮 nam lepiej zrozumie膰, dlaczego post臋pujemy w okre艣lony spos贸b.
      Krytyka
      Psychologia ewolucyjna, podobnie jak ka偶da inna dziedzina naukowa, jest przedmiotem krytyki i debaty. Oto niekt贸re z g艂贸wnych krytycznych punkt贸w, kt贸re s膮 cz臋sto podnoszone wobec psychologii ewolucyjnej:
      Uproszczenie i nadmierna determinizacja: Krytycy twierdz膮, 偶e psychologia ewolucyjna cz臋sto upraszcza skomplikowane zagadnienia ludzkiego zachowania, redukuj膮c je do prostych i czysto biologicznych wyja艣nie艅. Ta redukcjonistyczna perspektywa mo偶e pomija膰 istotne czynniki spo艂eczne, kulturowe i indywidualne, kt贸re wp艂ywaj膮 na zachowanie cz艂owieka.
      聽 Problemy z pomiarem, testowaniem: W niekt贸rych przypadkach krytycy zarzucaj膮 psychologii ewolucyjnej brak empirycznych test贸w teorii. Niekt贸re z nich s膮 trudne do zweryfikowania lub obalenia, co stawia pod znakiem zapytania naukow膮 wiarygodno艣膰 tych koncepcji.
      聽 Negacja plastyczno艣ci i elastyczno艣ci: Psychologia ewolucyjna cz臋sto zak艂ada, 偶e nasze zachowanie jest w du偶ej mierze determinowane przez nasze dziedzictwo ewolucyjne, a zmienno艣膰 czy plastyczno艣膰 zachowania jest bagatelizowana. Krytycy podkre艣laj膮, 偶e ludzkie zachowanie jest bardziej elastyczne, a spo艂eczne i kulturowe czynniki mog膮 mie膰 du偶y wp艂yw na nasze decyzje i dzia艂ania.
      聽 Brak reprezentatywnych pr贸bek: Niekt贸rzy krytycy wskazuj膮, 偶e badania psychologiczne cz臋sto opieraj膮 si臋 na pr贸bkach o ograniczonej reprezentatywno艣ci, co mo偶e prowadzi膰 do generalizacji wynik贸w na ca艂膮 populacj臋. Dotyczy to r贸wnie偶 bada艅 w dziedzinie psychologii ewolucyjnej, kt贸re cz臋sto opieraj膮 si臋 na danych z kultur zachodnich i nie uwzgl臋dniaj膮 zr贸偶nicowania kulturowego.
      聽 Zarzut odno艣nie r贸l p艂ciowych: W niekt贸rych przypadkach krytykowana jest psychologia ewolucyjna za jej podej艣cie do p艂ci i rozwoju p艂ciowego. Niekt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e teorie ewolucyjne cz臋sto faworyzuj膮 tradycyjne role p艂ciowe i mog膮 przyczynia膰 si臋 do utrzymania nier贸wno艣ci p艂ciowej i stereotyp贸w. Wa偶ne jest zrozumienie, 偶e krytyka jest cz臋艣ci膮 rozwoju nauki i mo偶e prowadzi膰 do ulepszania i udoskonalania istniej膮cych teorii. Mimo tych krytycznych punkt贸w, psychologia ewolucyjna nadal dostarcza wa偶nych wgl膮d贸w i teorii.
      - psycholog Rafa艂 Olszak, by艂y ekspert prowadz膮cy eksperyment
      z kt贸rego relacj臋 pokazano w聽"艢lub od pierwszego wejrzenia"
  • Psycholog online, przez Skype - rezerwacja

    bezkompromisowy, niepoprawny politycznie psycholog Rafa艂 Olszak, by艂y ekspert z聽programu "艢lub od pierwszego wejrzenia"聽prowadz膮cy blog



  • Wa偶na informacja

    Chc膮c, by psycholog ustosunkowa艂 si臋 do pytania zadanego na forum, nale偶y na wst臋pie poda膰 sw贸j wiek oraz swoj膮 p艂e膰 i聽spe艂ni膰 warunki podane w instrukcji darmowej porady. Psycholodzy udzielaj膮 odpowiedzi w miar臋 mo偶liwo艣ci czasowych. W razie do艣wiadczania nasilonych my艣li samob贸jczych nale偶y skontaktowa膰 si臋 z numerem 112 by uzyska膰 ratunek. Do艣wiadczaj膮c聽z艂ego samopoczucia lub innych problem贸w mo偶na rozwa偶y膰 te偶 kontakt z telefonami zaufania i pomocowymi - niekt贸re numery podane s膮 tutaj.

  • PODCASTY-OCALSIEBIEpl.jpg

  • Create New...

Important Information

U偶ywaj膮c strony akceptuje si臋 Terms of Use, zw艂aszcza wykorzystanie plik贸w cookies.