Skocz do zawartości
z4n3t4

Zaburzenia snu

Polecane posty

Mam na imię Żaneta, mam 19 lat. Od jakiegoś czasu zmagam się z zaburzeniami snu, między innymi często mam koszmary, sporadyczne paraliże senne, problemy z oddychaniem przed snem a od jakiegos czasu przyspieszone bicie i kłucie serca, które bardzo mnie martwi. Przez to wszystko zaczęłam czuć ogromny lęk przed snem i chodzę spać bardzo późno i na siłę, czasem nawet boję się, że jak zasnę to już się nie obudzę bo zapomnę o oddychaniu. Podejrzewam, że mogę mieć nerwice, która już występuje w mojej rodzinie. Jest to bardzo męczące tym bardziej że na ten moment nic stresującego nie dzieje się w moim życiu. Nie umiem wskazać podłoża moich dolegliwości dlatego chciałabym się dowiedzieć co mogłabym w tej sytuacji zrobić. 

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

@z4n3t4

Miewasz koszmary i zaburzenia snu w związku z tym zaczęłaś się bać zasypiania.

Odczuwasz objawy lęku przed zasypianiem: problemy z oddychaniem, przyspieszone bicie serca. To są naturalne objawy lęku. Lęk jest bardzo ważną emocją, która ostrzega nas przed zagrożeniem i od razu przygotowuje organizm do ucieczki lub obrony i dlatego przyspiesza nam bicie serca i oddech aby natlenić mięśnie.

Wpadłaś w takie błędne koło, że w związku z objawami lęku zaczynasz się ich bać i również boisz się zasnąć. W rezultacie Twój cykl czuwanie-sen (odpoczynek) jest rozregulowany i sen nie jest dobrej jakości. Z tego powodu też możesz odczuwać paraliże senne, które są naturalne ale przy rozregulowanym śnie mogą występować częściej.

Jak możesz o siebie zadbać:

- ustal stałą godzinę zasypiania

- zadbaj wcześniej o wyciszenie, fajny nastrój, np. czytanie przyjemnej książki, słuchanie spokojnej muzyki, relaksacja (znajdziesz wiele przykładów w internecie). Nie korzystaj z laptopów, czytników czy telefonu przed snem bo światło emitowane przez monitory wpływa niekorzystanie na wydzielanie melatoniny - hormonu snu.

- zadbaj o ćwiczenia oddechowe przed snem: głębokie wdechy - długie wolne wydechy. To pozwala zwolnić pracę serca

- dobrze wywietrz pokój przed snem, spij przy uchylonym/otwartym oknie aby zadbać o dotlenienie. (brak tlenu = koszmary)

- nie jeść dużo przed snem ale też nie być głodną

- w ciągu dnia możesz stosować ćwiczenia rozciągające typu stretching czy joga

Zobacz przez dwa - trzy tygodnie czy to pomaga.

Jeśli nie to powinnaś wtedy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który pokieruje Cię dalej.

Pozdrawiam,

Katarzyna

 

 

 

  • Jestem za to wdzięczny 1
Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.




  • Ważna informacja

    Chcąc, by psycholog ustosunkował się na pytanie zadane na forum, należy na wstępie podać swój wiek oraz swoją płeć oraz spełnić warunki podane w instrukcji darmowej porady. Psycholodzy udzielają odpowiedzi w miarę możliwości czasowych. W razie doświadczania nasilonych myśli samobójczych należy skontaktować się z numerem 112 by uzyskać ratunek. Doświadczając złego samopoczucia lub innych problemów można rozważyć też kontakt z telefonami zaufania i pomocowymi - niektóre numery podane są tutaj.

Psycholog online

Psychoterapia przez Skype

Internetowa poradnia psychologiczna

Co wyróżnia nasz gabinet

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Używając strony akceptuje się Warunki korzystania z serwisu, zwłaszcza wykorzystanie plików cookies.