Jump to content
  • psycholog-online-kolo.jpg

Zaburzenia snu


z4n3t4
 Share

Recommended Posts

Mam na imię Żaneta, mam 19 lat. Od jakiegoś czasu zmagam się z zaburzeniami snu, między innymi często mam koszmary, sporadyczne paraliże senne, problemy z oddychaniem przed snem a od jakiegos czasu przyspieszone bicie i kłucie serca, które bardzo mnie martwi. Przez to wszystko zaczęłam czuć ogromny lęk przed snem i chodzę spać bardzo późno i na siłę, czasem nawet boję się, że jak zasnę to już się nie obudzę bo zapomnę o oddychaniu. Podejrzewam, że mogę mieć nerwice, która już występuje w mojej rodzinie. Jest to bardzo męczące tym bardziej że na ten moment nic stresującego nie dzieje się w moim życiu. Nie umiem wskazać podłoża moich dolegliwości dlatego chciałabym się dowiedzieć co mogłabym w tej sytuacji zrobić. 

Link to comment
Share on other sites

@z4n3t4

Miewasz koszmary i zaburzenia snu w związku z tym zaczęłaś się bać zasypiania.

Odczuwasz objawy lęku przed zasypianiem: problemy z oddychaniem, przyspieszone bicie serca. To są naturalne objawy lęku. Lęk jest bardzo ważną emocją, która ostrzega nas przed zagrożeniem i od razu przygotowuje organizm do ucieczki lub obrony i dlatego przyspiesza nam bicie serca i oddech aby natlenić mięśnie.

Wpadłaś w takie błędne koło, że w związku z objawami lęku zaczynasz się ich bać i również boisz się zasnąć. W rezultacie Twój cykl czuwanie-sen (odpoczynek) jest rozregulowany i sen nie jest dobrej jakości. Z tego powodu też możesz odczuwać paraliże senne, które są naturalne ale przy rozregulowanym śnie mogą występować częściej.

Jak możesz o siebie zadbać:

- ustal stałą godzinę zasypiania

- zadbaj wcześniej o wyciszenie, fajny nastrój, np. czytanie przyjemnej książki, słuchanie spokojnej muzyki, relaksacja (znajdziesz wiele przykładów w internecie). Nie korzystaj z laptopów, czytników czy telefonu przed snem bo światło emitowane przez monitory wpływa niekorzystanie na wydzielanie melatoniny - hormonu snu.

- zadbaj o ćwiczenia oddechowe przed snem: głębokie wdechy - długie wolne wydechy. To pozwala zwolnić pracę serca

- dobrze wywietrz pokój przed snem, spij przy uchylonym/otwartym oknie aby zadbać o dotlenienie. (brak tlenu = koszmary)

- nie jeść dużo przed snem ale też nie być głodną

- w ciągu dnia możesz stosować ćwiczenia rozciągające typu stretching czy joga

Zobacz przez dwa - trzy tygodnie czy to pomaga.

Jeśli nie to powinnaś wtedy udać się do lekarza pierwszego kontaktu, który pokieruje Cię dalej.

Pozdrawiam,

Katarzyna

 

 

 

  • Jestem za to wdzięczny 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



  • Ważna informacja

    Chcąc, by psycholog ustosunkował się do pytania zadanego na forum, należy na wstępie podać swój wiek oraz swoją płeć i spełnić warunki podane w instrukcji darmowej porady. Psycholodzy udzielają odpowiedzi w miarę możliwości czasowych. W razie doświadczania nasilonych myśli samobójczych należy skontaktować się z numerem 112 by uzyskać ratunek. Doświadczając złego samopoczucia lub innych problemów można rozważyć też kontakt z telefonami zaufania i pomocowymi - niektóre numery podane są tutaj.

  • ksiazka.jpg

  • PODCASTY-OCALSIEBIEpl.jpg

×
×
  • Create New...

Important Information

Używając strony akceptuje się Terms of Use, zwłaszcza wykorzystanie plików cookies.