Jump to content

Recommended Posts

Byłam wczoraj u psychologa i polecił mi on robić trening autogenny Schultza. Twierdził, że jest on ogólnodostępny w internecie i sama dam radę go znaleźć. Udało mi się, ale paru rzeczy nie jestem pewna. Na stronie Medonet piszą, że przez pierwsze 2 tygodnie należy ćwiczyć jedynie uczucie ciężaru, tak więc ile wtedy powinien trwać cały trening? Bo na innych stronach czytałam, że minimum 15 minut dziennie jest potrzebne, żeby były efekty, a na Medonet jest, że 5 minut należy poświęcić na dane ćwiczenie. Więc już nie wiem co mam robić

Link to comment
Share on other sites

Dzień dobry,

rzeczywiście interpretacji treningu jest wiele. Coś trzeba przyjąć. Chyba najbezpieczniejsze to:

Trening autogenny Schultza ma 6 etapów – każdy trwa około 2 tygodni. Na początku każdego etapu relaksacja powinna trwać 5-20 minut, następnie można ją wydłużać do 30 minut.

  • I etap (1-2 tydzień) polega na uczeniu się odczuwania ciężaru ciała i wprowadzania go w stopniowy bezwład (zwiotczenia mięśni szkieletowych).
  • II etap (3-4 tydzień) to ćwiczenia polegające na odczuwaniu ciepła w całym ciele i prowadzące do zwiotczenia mięśni gładkich oraz rozszerzenia naczyń krwionośnych. W przypadku osób cierpiących na chorobę wrzodową etap ten pomija się.
  • III etap (5-6 tydzień) to ćwiczenia mające na celu opanowanie czynności serca i regulację jego pracy.
  • IV etap (7-8 tydzień) to regulacja oddechu – jest to szczególnie przydatne dla osób z problemami ze strony układu oddechowego.
  • V etap (9-10 tydzień) skupia się na zniesienie napięcia narządów jamy brzusznej; trenowane jest wrażenie ciepła na wysokości splotu słonecznego, co reguluje pracę narządów wewnętrznych, układu pokarmowego i prowadzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych.
  • VI etap (11-12 tydzień) to ćwiczenia mające na celu regulację naczynioruchową w obrębie głowy; trening polega m.in. na odczuwaniu zimna w okolicy czoła.

Każdy etap powinien zakończyć się opanowaniem danego celu: uczucia ciężaru (etap I), uczucia ciepła (etap 2), regulacji pracy serca (etap 3), regulacji oddechu (etap 4), uczucia ciepła w okolicy splotu słonecznego (etap 5), wywołaniem uczucia zimna w okolicy czoła (etap 6).

Warto pamiętać, że istnieją przeciwwskazania do stosowania tego treningu: infekcja i gorączka, choroba wrzodowa, autyzm, stosowanie środków psychoaktywnych (leki, narkotyki, alkohol) czy nawet nadmierne picie kawy.

Pozdrawiam,

Katarzyna

  • Podoba mi się to 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.





  • Ważna informacja

    Chcąc, by psycholog ustosunkował się na pytanie zadane na forum, należy na wstępie podać swój wiek oraz swoją płeć oraz spełnić warunki podane w instrukcji darmowej porady. Psycholodzy udzielają odpowiedzi w miarę możliwości czasowych. W razie doświadczania nasilonych myśli samobójczych należy skontaktować się z numerem 112 by uzyskać ratunek. Doświadczając złego samopoczucia lub innych problemów można rozważyć też kontakt z telefonami zaufania i pomocowymi - niektóre numery podane są tutaj.

Psycholog online

Psychoterapia przez Skype

Internetowa poradnia psychologiczna

Co wyróżnia nasz gabinet

×
×
  • Create New...

Important Information

Używając strony akceptuje się Terms of Use, zwłaszcza wykorzystanie plików cookies.