Jump to content
  • psycholog-online-terapia.jpg

Panika, lęk, strach

SelenaMoon
 Share

Recommended Posts

Mam 27 lat, pracuję jako nauczycielka w szkole podstawowej. Mieszkam z partnerem alkoholikiem. 

Problem, który chciałam opisać dotyczy doświadczanych przeze mnie dziwnych lęków. Trudno mi powiedzieć kiedy się zaczęły, występują raz na jakiś czas i wydaje mi się, że coraz częściej.

W normalnych sytuacjach zachowuję się normalnie, ale czasami mój partner wyjdzie do sklepu i nie ma go jedynie pół godziny, a mi rodzi się w głowie myśl, że coś się stało. Podobnie kiedy nawet kilka minut spóźnia się z pracy (nie codziennie, takie lęki mam czasami i nie wiem skąd się biorą). Chodzę po mieszkaniu i zaglądam przez okna.

Podobnie w innych sytuacjach, gdy np. dzwonię do rodziców i nie odbierają i mam wrażenie, że coś się stało. Kiedy dzwoni ktoś z rodziny kto dzwoni rzadko również boję się odebrać, bo myślę że dzwoni poinformować o jakimś tragicznym zdarzeniu w rodzinie. 

Kiedy mama dzwoni o nietypowej porze też myślę że ktoś umarł. Boję się odebarać i boję się potem czytać smsów. 

Jestem wtedy roztrzęsiona, szybko bije mi serce, trzęsą się ręce i pojawiają mdłości. Nie potrafię normalnie funkcjonować i nie potrafię się uspokoić, dopóki sprawa się nie wyjaśni i nie poczuję ulgi. 

Podobne lęki pojawiały się u mnie czasami w pracy gdy nagle nachodziła mnie myśl, że mogło coś złego stać się w moim mieszkaniu a nie mogłam w tej chwili tego sprawdzić. 

To utrudnia mi funkcjonowanie mimo że nie dzieje się bardzo często (myślę że takie gorsze ataki raz na jakieś dwa tygodnie). Teraz w okresie epidemii ciągle boję się że dowiem się o chorobie lub śmierci kogoś dla mnie ważnego i boję się odbierać jakichkolwiek telefonów i czytać wiadomości. 

Dzień dobry,

być może nałożyły się u Pani dwa mechanizmy: jeden związany z rozwijającym się współuzależnieniem w stosunku do pijącego partnera a drugi z ogólnym poczuciem zagrożenia wynikającym z epidemii.