Skocz do zawartości
ian

Lekarstwo, a zmiana zachowania

Polecane posty

Dzień dobry. Obserwuje zachowanie osoby ze zdiagnozowanymi zaburzeniami lękowymi. Zgłosiła się do psychologa i psychiatry. 10 miesięcy trwa leczenie, wizyty co 2-3 tygodnie. Jest to osoba młoda (20 lat), kobieta. Mniej więcej 6-7 razy w miesiącu doświadczała napadów lęku bez wyraźnej przyczyny zewnętrznej (utrudnione oddychanie, przejmujące uczucie zimna, płaczliwość, drętwienie kończyn ciała). Przepisany został escitalopram (do października 1 tabletka, teraz 1,5). Częstotliwość napadów uległa zmniejszeniu (do 3-4), są one jednak silniejsze i bardziej dokuczliwe. Wzrasta uczucie strachu, lęku, zagubienia. Psychiatra przepisał w listopadzie xanax (0,25mg, do dwóch tabletek). Kobieta odmawia teraz podania informacji jaki lek przyjmuje (reaguje agresją słowną i wulgaryzmami), a zewnętrzne objawy są niepokojące. Pierwszy dzień: ospałość, spowolnione ruchy, rozproszenie uwagi, zastyga w nieruchomej pozycji, bardzo stężała twarz, dezorientacja. Objawy ustąpiły po 6-7 godzinach snu. Kolejne 3 dni to wzmożona aktywność ruchowa, wyraźne pobudzenie, gwałtowna zmiana nastroju od smutku do nadmiernej radości, ekspresja słowna. Zmiana zachowania zauważona zarówno przez pracodawcę jak też znajomych. Z cichej, nieśmiałej, spokojnej, lekko wycofanej stała się kobietą bardzo aktywną, bezpośrednią, dowcipną, towarzyską, tryskającą humorem. Czy to efekt przyjmowania xanaxu? Czy ten stan pobudzenia, wzmożonej aktywności ustąpi? Czy istnieje (nawet potencjalne) zagrożenie życia?

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

Xanax jest lekiem uspokajającym i jego działanie i działanie niepożądane przypomina to co Pan opisał jako pierwszy dzień stosowania. Kolejne trzy dni to opis bardziej przypominający działanie stymulantów.

Jeżeli osoba odmawia powiedzenia jaki lek czy jakie substancje przyjmuje to trudno ocenić co ma wpływ na jej zachowanie i wahanie nastroju. Czy istnieje zagrożenie życia może ocenić lekarz psychiatra w czasie wnikliwej diagnozy. Na pewno trzeba zwrócić uwagę na zachowanie i treści wypowiadane przez osobę jeśli wcześniej kiedykolwiek wspominała o myślach samobójczych lub dokonywała prób.

Pozdrawiam,

Katarzyna

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję serdecznie za odpowiedź dla w tej chwili bardzo ważną. Sam mam poważne wątpliwości, czy mogę interesować się, czy też ingerować tak bardzo w życie drugiej osoby. Co mnie to obchodzi? Tak w życiu wyszło, że posiadam na temat tej osoby bardzo szczegółową wiedzę dotycząca Jej życia psychicznego. "Czy istnieje zagrożenie życia może ocenić lekarz psychiatra w czasie wnikliwej diagnozy." Sesje prowadzone są z psychologiem. Pytanie, czy jest on w stanie zauważyć, że pacjent prowadzi z nim swoistą grę, czy też jest on w pełni szczery. Grę, albo świetnie ukrywa swoje problemy (jest to idealny przykład emocjonalnego kameleona). W przypadku braku odczuwalnej poprawy, ustąpienia zaburzeń lękowych, braku skutecznej terapii, albo braku pozytywnych efektów leczenia farmakologicznego rzeczywiście osoba ta rozważa podjęcie radykalnych rozwiązań. Jest to jeszcze etap oswajania się, kalkulowania. Muszę uwzględnić także ewentualne skutki długotrwałego zażywania leków psychotropowych, choć jak na razie są one przyjmowane w małych dawkach. Jeszcze raz dziękuję.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowany)

Jeżeli w trakcie sesji z psychologiem lub psychoterapeutą pacjent ujawnia treści dotyczące zagrożenia jego życia lub zdrowia (lub życia i zdrowia innych) powinni oni wezwać pomoc medyczną. Podobnie powinny postąpić inne osoby słyszące takie treści. Tylko lekarz psychiatra jest w stanie ocenić czy to są myśli czy stwierdzenia z tendencją do realizacji czy też nie i czy osoba je wypowiadająca powinna być hospitalizowana i w jaki sposób leczona.

 

Edytowano przez psycholog Katarzyna Tuszyńska

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry.  Tak, rzeczywiście xanax jest jest lekiem uspokajającym. Po pierwszym tygodniu osoba bardzo uspokoiła się, wyciszyła, jest wręcz osowiała, przygaszona. Takiej reakcji spodziewałem się od początku. Czy przy zażywaniu xanaxu  0,25mg, do dwóch tabletek dziennie mogą pojawić się jakieś objawy uzależnienia? Jeśli tak, to po jakim okresie zażywania (kobieta, 20 lat)?  3-4 tygodni?  Mniej więcej taki czas upływa pomiędzy kolejnymi wizytami u lekarza. Czy xanax tłumi jedynie objawy zaburzeń lękowych, czy też całkowicie eliminuje napady lęku? Osoba ta zniechęcona  trochę efektami terapii (brak uchwytnej, wyraźnej przyczyny występowania zaburzeń) przywiązuje teraz bardzo dużą wagę do leczenia farmakologicznego. Przy braku wyników i wystąpieniu objawów uzależnienia przy odstawieniu lekarstw stan psychiczny tej osoby może ulec wyraźnemu, zdecydowanemu pogorszeniu. Wydaje się to dość oczywistym wnioskowaniem.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dzień dobry,

co do konkretnego działania Xanaxu należy skonsultować się z lekarzem psychiatrą prowadzącym pacjenta. Przyjmuje się, że leczenie Xanaxem nie powinno trwać dłużej niż 8-12 tygodni. Odstawienie leku również powinno być przeprowadzone pod nadzorem lekarza psychiatry.

Pozdrawiam,

Katarzyna

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.




  • Ważna informacja

    Chcąc, by psycholog ustosunkował się na pytanie zadane na forum, należy na wstępie podać swój wiek oraz swoją płeć oraz spełnić warunki podane w instrukcji darmowej porady. Psycholodzy udzielają odpowiedzi w miarę możliwości czasowych. W razie doświadczania nasilonych myśli samobójczych należy skontaktować się z numerem 112 by uzyskać ratunek. Doświadczając złego samopoczucia lub innych problemów można rozważyć też kontakt z telefonami zaufania i pomocowymi - niektóre numery podane są tutaj.

Psycholog online

Psychoterapia przez Skype

Internetowa poradnia psychologiczna

Co wyróżnia nasz gabinet

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Używając strony akceptuje się Warunki korzystania z serwisu, zwłaszcza wykorzystanie plików cookies.