Skocz do zawartości
  • dobry-psycholog-online.jpg

  • Podpięte
    psycholog Magda Waśko
    psycholog Magda Waśko

    Zadbaj o siebie w czasie epidemii

    Zaloguj się, aby obserwować  

    W wyjątkowym czasie epidemii, który dotyczy nas wszystkich, można zauważyć obszerną ofertę dotyczącą zadbania o siebie i swój rozwój. Powstaje mnóstwo wyzwań, programów treningowych, inicjatyw, pomysłów czy poradników mówiących, co i jak robić. Z jednej strony to zjawisko można uznać za pozytywne, wspierające, świadczące o dużej kreatywności oraz solidarności. Korzystanie z różnych propozycji z pewnością dla niektórych może być pomocne w radzeniu sobie z izolacją, odosobnieniem, zmienionym trybem dnia czy trudnymi emocjami. 


    Z drugiej strony, coraz częściej słyszę od moich Klientów: "A co, jeżeli mi się nie udaje codziennie ćwiczyć? Jak mam sobie radzić z poczuciem winy, że nie jem codziennie owsianki na śniadanie i nie organizuję moim dzieciom kreatywnych zajęć? Mam już dość instagramowych relacji, na których praca z domu wygląda jak raj!".  Kiedy cały dzień obserwujemy, jak bardzo produktywni są inni, łatwo jest o niekorzystne porównania - szczególnie, gdy nasze poranki nie przypominają tych, które widzimy w przestrzeni internetowej. Stan epidemii wiąże się z wieloma zmianami, które powodują odczuwanie szeregu negatywnych emocji. Może to być smutek, przygnębienie, złość, zmęczenie, przytłoczenie, frustracja czy osamotnienie.

    Jak zatem zadbać o swój dobrostan w tym czasie? Jak nie dać się przytłoczyć? Co robić, żeby odnaleźć się w nowej rzeczywistości? Odwołując się do założeń Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (SFBT - Solution Focused Brief Therapy) oraz Porozumienia bez Przemocy (NVC - Non Violent Communication), stworzenie uniwersalnego przewodnika jest niemożliwe, ponieważ każdy z nas jest inny i inaczej funkcjonuje, ma inne zainteresowania, inne mocne strony i aspiracje. To, co jest uniwersalne dla każdego człowieka, to potrzeby - to one są motywacją do naszych działań, a z ich zaspokojenia lub niezaspokojenia wynikają poszczególne emocje. 

    1.thumb.png.df6b09e3e435bd607ddd252117e19770.png

    Odniesienie się do listy potrzeb może być użyteczne dla określenia, co jest dla nas w tym momencie ważne. Być może nie jest to potrzeba rozwoju, która może być realizowana poprzez podjęcie wyzwania zrobienia szpagatu w tydzień, tylko potrzeba bezpieczeństwa finansowego, którą realizujemy poprzez intensywne poszukiwania pracy? Często działamy automatycznie, bez zastanowienia się, co nie sprzyja dbaniu o swoje potrzeby. Poznanie ich i skupienie się na tym, co dla nas oznaczają, może stanowić punkt wyjścia do poszukiwania rozwiązań. Pomocne może być zapoznanie się z listą i wybranie z niej 3 potrzeb, które na ten moment uznajemy za najważniejsze. Warto odpowiedzieć na pytania:

    • Na ile w skali od 1 do 10 w tym momencie zaspokajam te potrzeby? 
    • Co do tej pory robiłam/robiłem takiego, żeby je zaspokajać?
    • Co było w tym pomocne? Z jakich swoich umiejętności, cech czy mocnych stron skorzystałam/skorzystałem?
    • Jeżeli o którąś z potrzeb dbam teraz w małym stopniu, to jaką inną zaspokajam jej kosztem?
    • Na ile chciałabym/chciałbym zaspokoić te potrzeby? Po czym poznam, że są zaspokojone w większym stopniu?
    • Co się zmieni w moim zachowaniu, gdy o nie zadbam? Co zauważą inni?
    • Co dobrego dla mnie wyniknie z zaspokojenia tych potrzeb?

    Zastanowienie się nad odpowiedziami na te pytania pozwala na poszerzenie swojej perspektywy oraz na wejście w kontakt z samym sobą. Świadomość potrzeb pozwala także na zrozumienie swoich emocji oraz działań - np. potrzebuję teraz spokoju, nie mam go, bo ciężko jest mi pracować zdalnie i jednocześnie czuwać nad edukacją zdalną moich dzieci, przez to czuję frustrację i złość, którą wyrażam krzykiem i brakiem chęci do zabawy. Nasze uczucia są drogowskazem potrzeb - gdy czujemy się dobrze, to któreś z ważnych dla nas potrzeb są zaspokojone, a gdy czujemy się źle, to znak, że któraś z potrzeb jest obecnie niezadbana. Czasami nie jest łatwo nazwać to, co czujemy - procesy socjalizacyjne, kulturowe, wychowanie i różnice indywidualne sprawiają, że rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie emocji dla niektórych jest obce i trudne. Przydatne może się okazać zapoznanie z listą uczuć. 

    2.thumb.png.320615a008cee79b994e37df80aa0b1a.png

    Możemy odpowiedzieć na pytanie: co czuję aktualnie? Co chciałabym/chciałbym czuć? Co sprawia, że tak się czuję?

    Refleksja nad potrzebami i uczuciami może sprawić, że podjęcie pierwszego, małego kroku do zadbania o siebie będzie bardziej klarowne. Wszyscy mamy te same potrzeby, jednak wybieramy inne strategie, żeby je zaspokoić. Odpowiedzi na pytanie "co i jak robić?" mamy w sobie - nie dla wszystkich użyteczne będzie praktykowanie jogi, uczenie się nowych języków czy szydełkowania. Być może czas izolacji stanowi okazję do zadbania o swoją potrzebę odpoczynku poprzez nadrobienie zaległości serialowych i długi sen? Może teraz łatwiej będzie zadbać o relacje z domownikami, zamiast o porządek w domu? A może Twoja obecna sytuacja oznacza możliwość wytężonej pracy, nauki? Wszystkie z tych możliwości są normalne i wystarczające. Pamiętajmy zatem, że wachlarz pomysłów na spędzanie czasu w trakcie epidemii jest jedynie zbiorem opcji, które mogą być dla nas użyteczne, ale nie muszą takie być. Wybierajmy takie, które są zgodne z nami, lub twórzmy swoje własne. 


    Źródła:
    Rosenberg, M.B. (2003). Porozumienie bez Przemocy. Język serca. 
    Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski.

    Rosenberg, M.B. (2014). W świecie porozumienia bez przemocy. Warszawa: Wydawnictwo MiND Dariusz Syska.

    de Jong, P., Berg, I.K. (2007). Rozmowy o rozwiązaniach. Podręcznik dla trenerów. Kraków: Księgarnia Akademicka.

    https://unsplash.com/photos/qnWPjzewewA

    Zaloguj się, aby obserwować  


    Opinie użytkowników

    Rekomendowane komentarze

    Brak komentarzy do wyświetlenia.



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Gość
    Dodaj komentarz...

    ×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

      Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

    ×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

    ×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

    ×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.


  • Polski psycholog online - Psychoterapia przez Skype

    Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Hiszpania

  • Męski blog psychologa

    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 0
      Czasami człowieka blokuje coś przed przemianą. Może to wynikać z tego, że w jej następstwie oddalałby się od własnej tożsamości, bo zmiana niejako nadeszłaby z zewnątrz. Łatwiej o metamorfozę, kiedy w istocie jest ona pojednaniem ze sobą. Zwłaszcza mężczyźni nie tyle zmieniają się, co odkrywają siebie. Kobiety częściej raczej siebie odnajdują pośród rozproszenia serwowanego im przez wszechobecne dyrektywy na temat tego, kim mają być. Wspólnym mianownikiem kobiet i mężczyzn jest to, że w pędzie za aprobatą gubią bezcenne wewnętrzne korzyści. Paradoksalnie, wszechobecne maski przypominają, że najważniejsze jest to, co niewidoczne.
      Kanał na YouTube  |  Fanpejdż
       
      CIEKAWOSTKA: Męski blog Refleksje mężczyzny prowadzi psycholog online.
    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 0
      Dobre wieści! Moje książki o relacjach, toksycznych związkach, poczuciu własnej wartości i radzeniu sobie z emocjami (wersje PDF i drukowane) dostępne są na stronie sklepu: https://ocalsiebie.com.pl/ 
      „Toksyczny związek? Ocal siebie!” mówi jak ratować się z tego typu relacji i tworzyć znajomości dające spełnienie.
       
      „Twarde życie mężczyzny” jest lekturą dla facetów, którzy chcą użyć wiedzy psychologicznej w sam raz dla nich.
       
      „Refleksje mężczyzny” to wyselekcjonowany i bogato ilustrowany zbiór przemyśleń o relacjach. 
      Poza tym dostępny jest też kurs online o poprawie poczucia własnej wartości i rozwoju miłości własnej.

       
    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 0
      Podobno żeby zrobić karierę w social media trzeba łechtać ego odbiorców. Okeeeey... No to jedziemy. 3, 2, 1, hop! Wszystkie kobiety są święte, a wszyscy mężczyźni zawsze honorowi. Gotowe! Sto tysięcy udostępnień i milion lajków będzie jak nic! 😂😂😂
      A mówiąc poważnie, podobno Tinder jest na granicy bankructwa. Wszystkie „singielki” i „single” siedzą w domach z mężami i żonami, więc ruch w interesie siadł. Zostały tylko hodujące fermę fanów na Instagramie „modelki”, ekhm, przepraszam, influenserki. Biedny Tinder 😞 Biedni my.
      A mówiąc naprawdę poważnie, ciężkie nastały czasy dla związków. Ze względu na kwarantannę, wszędzie na świecie gwałtownie wzrasta liczba składanych pozwów rozwodowych. Zaś ilość porad psychologicznych, których udzielam odnośnie problemów w relacjach, wzrosła o jakieś 450%. Ledwie się wyrabiam. Nie tak znaczny, ale jednak porównywalny wzrost zwykle następuje tylko w wakacje (urlop i spędzanie z mężem/żoną 24 godziny na dobę kilka dni z rzędu nadwerężą niejeden związek, bo ludzie widzą z kim mają do czynienia naprawdę, a podróże, zmiany otoczenia często podnoszą poziom stresu).
      Czy można temu jakoś zaradzić? Ludzie wytrąceni z codziennej rutyny spinają się, zwłaszcza, gdy okoliczności są niepewne, a intensywność kontaktu z partnerem niebywale i niestandardowo wzrasta na bliżej nieokreślony czas. W toku ewentualnego kryzysu warto dbać o to, by w miarę możliwości każdy miał swoją przestrzeń i czas tylko dla siebie. Jeśli częstotliwość czy intensywność kontaktów jest za duża, warto próbować to nieco ograniczać. Dobrze jest pamiętać, że kryzys, gdy ludzie są nieswoi, podenerwowani, NIE jest dobrym momentem na wygarnianie wszystkiego partnerowi, ciężkie dyskusje, walkę o władzę, zarzucanie, że żonę za często boli głowę a mąż zarabia mniej niż sąsiad, i całą resztę wspaniałości, które „uwielbiają” sobie robić pary. Hardcorowe debaty lepiej przełożyć na później. Nawet niezłe związki mogą nie podołać wyzwaniu, bo ich psychologiczne zasoby mogą być niewystarczające do poradzenia sobie trudnościami. Warto brać dużą poprawkę na nietypowość sytuacji, by wykazywać się wyrozumiałością i dawać sobie przestrzeń. W razie czego pomogą psycholodzy online np. z ocalsiebie.pl (ale czas oczekiwania obecnie wynosi ponad 3 doby). Z drugiej strony ta sytuacja to test jakości związku. Kto wie, może właśnie dzięki temu niektóre się umocnią.
      Obserwuj Fanpejdż.
    • Przez psycholog Rafał Olszak w Refleksje mężczyzny 2
      Zdarzają się związki w porównaniu do których mocny dramat czy groźny thriller to mały pikuś. Część tych historii wynika z tego, że weszło się w relację z psychopatą czy psychopatką. Wtedy może być naprawdę grubo. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w następujących podcastach: 
       
       
      CIEKAWOSTKA: Męski blog refleksje mężczyzny prowadzi psycholog online.

Psycholog online

Psychoterapia przez Skype

Internetowa poradnia psychologiczna

Co wyróżnia nasz gabinet

×
×
  • Utwórz nowe...

Ważne informacje

Używając strony akceptuje się Warunki korzystania z serwisu, zwłaszcza wykorzystanie plików cookies.