Rezerwacja wizyty

Polski psycholog online
Psychoterapeuta po polsku
Pomoc psychologiczna przez Skype

Rezerwuj online

Poradnik za darmo


Pobierz za darmo bezpłatny poradnik "Leczenie depresji zdrowym myśleniem":


Psycholog online

Polski psycholog online. 

Kiedy martwisz się, że się martwisz...

Co warto wiedzieć o uogólnionym zaburzeniu lękowym?

 

lęk uogólniony zaburzenie lękowe uogólnione leczenie objawy psychoterapia terapia gabinet psycholog online

 

Żyjemy coraz szybciej, możemy pełnić wiele ról jednocześnie: pracować, prowadzić dom, być partnerem w związek miłosnym, wychowywać dzieci, opiekować się rodzicami, pomagać przyjaciołom, rozwijać pasje, dbać o własną kondycję, zdrowie...

 

Któż nie chciałby żyć pełnią życia?

 

Jest przecież tyle możliwości! Świat stoi przed nami otworem!

 

Żyjemy pod presją doskonałego wykorzystania czasu, zasobów, możliwości...

 

Nie ma czasu do stracenia!!!

 

Czasu ubywa, a przybywa lęków, bo jest się czym martwić...

 

Gdy uporczywy, uogólniony lęk zaczyna towarzyszyć człowiekowi na co dzień, nie jest związany z żadnym konkretnym, dostrzeganym zagrożeniem, często znajduje ujście w namnażających się obawach, dotyczących codziennych wydarzeń i trudności. Gdy tak się dzieje, myśli uciekają w kierunku potencjalnych zagrożeń, obmyślanie strategii poradzenia sobie z przewidywaną katastrofą i towarzyszące temu objawy fizycznego wzbudzenia utrudniają funkcjonowanie: efektywną pracę, odpoczynek, skuteczne komunikowanie się z innymi. Osoba żyjąca w świecie obaw, bywa myślami nieobecna, drażliwa, często reaguje nieadekwatnie do sytuacji, ponieważ jej reakcje emocjonalne są w znacznej mierze odpowiedzią na doświadczane i analizowane obawy, a nie na realnie rozgrywające się wydarzenia.

 

Powyżej opisany sposób funkcjonowania jest charakterystyczny dla osób cierpiących na zaburzenie lękowe uogólnione. Często współwystępujące z innymi zaburzeniami lękowymi, a także z depresją. Częściej dotyczące kobiet niż mężczyzn. Jego najbardziej charakterystycznymi objawami są: lęk, poczucie zagrożenia utrzymujące się nieprzerwanie przez okres co najmniej 6 miesięcy i towarzyszące mu pobudzenie somatyczne oraz psychiczne, często również zaburzenia snu i łaknienia. Odczuwany lęk jest obecny codziennie, niezależnie od realnych zagrożeń, ale czynniki zewnętrzne mogą go nasilać lub osłabiać. Towarzyszy mu zamartwianie się, postrzegane jako niepoddające się kontroli.

 

Zamartwianie się

 

Zamartwianie, rozumiane jako aktywność ukierunkowana na poszukiwanie rozwiązań dostrzeganych problemów, nie jest samo w sobie czynnością nieadaptacyjną. Martwienie się osób cierpiących na uogólnione zaburzenie lękowe oraz osób zdrowych nie różni się znacząco pod względem treści. Różnice są obserwowane przede wszystkim w zakresie sposobu myślenia o własnych obawach. Pacjenci cierpiący na uogólnione zaburzenie lękowe postrzegają swoje zamartwianie się jako trudniejsze do opanowania i mniej podatne na jakiekolwiek próby korygowania.

 

Obok obaw związanych z codziennymi zdarzeniami, takimi jak sprawy finansowe, zdrowie własne i bliskich itp., pojawia się zamartwianie własnym zamartwianiem. Obawa o utratę zdrowia psychicznego w efekcie ciągłego martwienia się, strach przed utratą kontroli nad własnymi myślami.

 

Pojedynczy epizod zamartwiania się u osób z uogólnionym zaburzeniem lękowym może trwać od kilku minut do kilku godzin. Wiele czynników, przypadkowych bodźców, myśli może wywołać lawinę obaw. Osoba zmagająca się z przedłużającym się zamartwianiem może nieświadomie przyczyniać się do jego podtrzymywania. Czerpać z niego korzyści, traktować jako strategię zabezpieczającą i posiadać zarówno negatywne, jak i pozytywne przekonania na jego temat. 

 

Wielu pacjentów traktuje zamartwianie się jako ochronę przed zbliżającym się niebezpieczeństwem. Osoby takie zakładają m. in., że jeśli poświęcą dużo czasu na analizowanie potencjalnych zagrożeń, nie dadzą się zaskoczyć, będą przygotowane na najgorsze.

 

Tymczasem zamartwianie samo w sobie jest źródłem problemów. Zwiększa wrażliwość na informacje wiążące się z zagrożeniem, które z kolei ułatwiają tworzenie katastroficznych scenariuszy i zwrotnie wzmacniają martwianie się. Koło się zamyka. Urzeczywistnienie najgorszych obaw, wydaje się być już tylko kwestią czasu.

 

Z kolei doświadczane negatywne skutki zamartwiania się, takie jak towarzyszący mu lęk, napięcie w ciele, ból brzucha, poczucie utraty kontroli, braku wpływu itp. potwierdzają negatywne przekonania o samym zamartwianiu się. Kolejne koło się zamyka. Pacjent martwi się tym, czym zazwyczaj, a ponadto tym, że się martwi.

 

Martwienie się jest przyzwyczajeniem, nawykiem powtarzanym bez udziału woli osoby martwiącej się. Nawyki rozwijają się, ponieważ wykonujemy niektóre czynności tak często i jesteśmy w nich już tak dobrzy, że nawet nieświadomi tego, możemy rozpocząć ich wykonanie. Martwienie się jest nawykiem myślowym. Jego osłabienie wymaga wytrwałych ćwiczeń. Początkowo nowe sposoby radzenia sobie, które mogą zastąpić snucie obaw, powinny być świadomie i konsekwentnie stosowane. Tylko wtedy możliwe będzie osłabienie nawyku.

 

Techniki wykorzystywane w terapii poznawczo-behawioralnej pomagają odnaleźć skuteczny sposób na zapanowania nad własnym zamartwianiem się i uwolnić się od lęku.

 

*Najwyższą skuteczność w leczeniu zespołu lęku uogólnionego przyznaje się psychoterapii stosowanej w połączeniu z farmakoterapią. Farmakoterapia i psychoterapia stosowane oddzielnie, są uznawane za jednakowo skuteczne.

 

Alekandra Zdancewicz

 


Tagi Artykułu: #lęk #zamartwianie się #GAD #zaburzenie lękowe uogólnione
0 komentarzy

OCALSIEBIE.PL = polski psycholog online, psycholog po polsku przez Skype

Psycholog online - pomoc psychologiczna przez Internet z wykorzystaniem darmowej aplikacji Skype. Psychoterapia poznawczo-behawioralna przez Internet.


Gabinet Ocal Siebie to dostęp do psychologa online w dogodnych, bliskich terminach. Psychoterapia przez Skype dla osób z Polski i spoza granic kraju.


Specjalizacją gabinetu jest terapia, leczenie takich dolegliwości jak depresja, zaburzenia lękowe (w tym napady paniki), zaburzenia odżywiania i inne.