Nasz zespół

Rezerwacja wizyty

Polski psycholog online
Psychoterapeuta po polsku
Pomoc psychologiczna przez Skype

Rezerwuj online

Poradnik za darmo


Pobierz za darmo bezpłatny poradnik "Leczenie depresji zdrowym myśleniem":


Psycholog online

Polski psycholog online. 

Problematyczny perfekcjonizm

nadmierny perfekcjonizm, psycholog online, psychoterapia, gabinet psychoterapeutyczny, psychologiczny przez internet

 

- „Co bym robił, gdybym nie musiał robić tego doskonale?

- O wiele więcej, niż robię."
Julia Cameron



Nadmierny perfekcjonizm zabija działanie.

 

Osoby zmagające się z tym problemem często rezygnują z możliwości zrobienia czegoś, czego (według nich) nie będą w stanie zrobić doskonale.

 

Jak już rozpoczną działanie bywa, że go nie kończą, bo ciągle jest coś do poprawienia. Umęczeni przedłużającym się udoskonalaniem tracą zapał, wiarę w możliwość osiągnięcia idealnej wersji obranego celu. Potrzebują pewności, że czynność, którą rozpoczynają, będą w stanie wykonać idealnie. Unikają ryzyka najmniejszego niepowodzenia, bo wywołuje ogromny dyskomfort. W efekcie nie wykorzystują w pełni swojego potencjału: podejmują pracę poniżej swoich kwalifikacji, nie spełniają marzeń. Są jak dziecko, które rezygnuje z nauki chodzenia, bo wie, że nie pobiegnie zaraz po pierwszym kroku.

 

Tymczasem żeby zrobić coś dobrze, zwykle trzeba być gotowym, by początkowo zrobić to przeciętnie, albo nawet źle.

 

Perfekcjonistom trudno to zaakceptować. Chcą ominąć etap nauki, bo błędy dostrzegane we własnym zachowaniu, wywołują silny dyskomfort.

 

Problem perfekcjonizmu zazwyczaj ogniskuje się wokół sfery lub sfer życia, którym dany człowiek nadaje szczególne znaczenie. W związku z tym każdego ogranicza w nieco innym obszarze, ale zawsze trafia w najczulszy punkt.

 

U osób, dla których figura, waga mają ogromne znaczenie, sprzyja rozwojowi zaburzeń odżywiania, a później ich podtrzymywaniu. U ludzi oceniających siebie przez pryzmat osiągnięć zawodowych, w sprzyjających warunkach może stać się doskonałą bazą do rozwoju pracoholizmu. Każdemu, kogo dotyka, utrudnia stworzenie satysfakcjonującego związku, ponieważ potencjalni partnerzy, tylko na początku wydają się idealni.

 

Perfekcjoniści umniejszają swoje dokonania. Kiedy uda im się osiągnąć cel, nie celebrują sukcesu. Natychmiast wyznaczają nowy, bardziej wymagający. W trakcie pracy nieustannie sprawdzają jej jakość, porównują się z innymi. Nie doceniając osiąganych efektów, unikają sytuacji, w których byłyby one poddawane ocenie. Taka postawa w skrajnych przypadkach prowadzi do wycofania: studiując nie oddają prac zaliczeniowych, aby uniknąć przewidywanej krytyki, rezygnują z pisania egzaminu, jeśli nie nauczyli się wszystkiego.

 

Nadawanie ogromnego znaczenia dążeniom do osiągnięć oraz wysokim standardom wpływa na sposób wykonania wszystkich czynności od tych najprostszych, takich jak sprzątanie, gotowanie, robienie zakupów, do bardziej złożonych, wiążących się z pracą na wysokich stanowiskach, zarządzaniem zespołami ludzi. Próby wykonywania wszystkiego doskonale, z pełnym zaangażowaniem, pożerają mnóstwo energii. W pewnym momencie zaczyna jej brakować. Z części działań trzeba zrezygnować, żeby móc w kilku wybranych dążyć do ideału. Perfekcjonistyczne oczekiwania zaczynają obowiązywać przede wszystkim w jednej lub kilku sferach życia, szczególnie cenionych przez jednostkę. Usilne zabieganie o sukces w wybranym, wąskim zakresie aktywności, powoduje marginalizację pozostałych działalności. Zaniedbanie relacji z bliskimi, rezygnację z realizacji własnych pasji, z czerpania przyjemności z życia. W usilnym dążeniu do doskonałości, odpoczynek wydaje się być stratą czasu, zbędnym luksusem.



Pierwszym krokiem do wolności jest uświadomienie sobie zakresu problemu. Odpowiedzenie na pytania:

Czy często narzucam sobie wysokie standardy nawet podczas wykonywania błahych, codziennych zadań?

Czy ( i jak )ważne są dla mnie ciężka praca i osiąganie bardzo wysokich wyników?

Czy często w pracy porównuję się z innymi?

Co jest najistotniejszą częścią mojego życia?

Czy wszystkim dla mnie ważnym sprawom poświęcam swój czas i uwagę? Może to, co robię, jest podporządkowane tylko jednej z nich?

Czy są jakieś działalności, które uważam za wartościowe, a obecnie traktuję je jako "stratę czasu"?

 

Drugim krokiem do wolności jest zwiększenie znaczenia ważnych dla Ciebie sfer życia, jeśli któreś z nich zostały zaniedbane.

 

Na początku pracy nad zmianą warto poszukać aktywności uważanych za wartościowe, których nie można ocenić pod kątem jakości ich wykonania. Do takich działań należą m. in. spotkania z przyjaciółmi, czytanie, słuchanie muzyki, spacerowanie... Warto wpisać je jako stały element planu dnia lub tygodnia.

 

Poszerzenie zakresu własnej działalności wymusi przekierowani uwagi na zaniedbane sfery życia, umożliwi spojrzenie na siebie z szerszej perspektywy, przypomnienie sobie o tym, że codziennie pełnimy wiele odmiennych ról (jesteśmy partnerami, przyjaciółmi, dziećmi, rodzicami, pracownikami...), w każdej z nich możemy odnosić sukcesy i porażki. Ograniczanie się do jednej z nich jest ryzykowne, jak ciągłe "stawianie na jedną kartę"-przegrana to tylko kwestia czasu.

 

W każdej działalności ludzie popełniają błędy, ponoszą porażki. Gdy niepowodzenie dotyczy jednej z wielu podejmowanych aktywności, łatwiej sobie z nim poradzić. Kiedy życie ogniskuje się wokół jednej roli, każda porażka zyskuje rangę katastrofy i rujnuje samoocenę.

 

Droga do uwolnienie się od perfekcjonizmu wymaga więcej niż dwóch powyżej opisanych kroków, ale każda, nawet najdłuższa podróż, zaczyna się od pierwszego kroku.

 

Żeby dać sobie szansę, trzeba wyjść z punktu wyjścia-znanego, ale nie zawsze sprzyjającego nam miejsca, w stronę jeszcze nieznanego, potencjalnie lepszego jutra. To od nas zależy, kiedy i gdzie podróż się zakończy...



Aleksandra Zdancewicz


Tagi Artykułu: #perfekcjonizm
0 komentarzy

OCALSIEBIE.PL = polski psycholog online, psycholog po polsku przez Skype

Psycholog online - pomoc psychologiczna przez Internet z wykorzystaniem darmowej aplikacji Skype. Psychoterapia poznawczo-behawioralna przez Internet.


Gabinet Ocal Siebie to dostęp do psychologa online w dogodnych, bliskich terminach. Psychoterapia przez Skype dla osób z Polski i spoza granic kraju.


Specjalizacją gabinetu jest terapia, leczenie takich dolegliwości jak depresja, zaburzenia lękowe (w tym napady paniki), zaburzenia odżywiania i inne.